Musikk gjør barn smartere

Forskning har vist at musikalsk undervisning gir barn fortrinn både i språk og matematikk. Å spille et instrument som barn, skal også styrke hukommelsen.

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 23.07.12 00:00 Oppdatert: 12.07.12 09:40

– Undersøkelser viser at hukommelsen fungerer bedre hos personer som har lært å spille et instrument.

Det forteller forsker Pål Johan Karlsen ved Institutt for psykologi ved Universitetet i Tromsø til Foreldre & Barn. Han er også forfatter og redaktør for Tidsskrift for Norsk Psykologforening.

– Det å lære seg noter og melodier og å kunne oversette dette til bevegelser og musikk gir tydeligvis fordeler senere i livet når man skal lære nye ting, presiserer han.

Les også: Alzheimer kan forsinkes

Begrenser kognitiv svikt

En studie gjennomført ved Emory University inkluderte mer enn 70 testpersoner i alderen 60 til 83 år. Testen viste at de som hadde spilt et instrument i ti år eller mer, hadde mye bedre hukommelse enn de uten musikalsk bakgrunn.

Årsaken kan være at det å spille musikk er en krevende oppgave som krever mye terping. På samme måte som det å snakke mer enn ett språk, kan  musikktimer begrense kognitiv svikt.

– Å lære seg å spille et instrument, i form av systematisk øving over flere år i ung alder, ser ut til å endre hjernen og ha en viss overføringsverdi til andre mentale evner, som evnen til å huske navn i eldre år, uten at vi helt forstår hvordan. Det er veldig spennende at det er sånn, sier Pål Johan Karlsen til Foreldre & Barn.

Pål Johan Karlsen tror ikke musikkøving alene er hele forklaringen på at personer som har øvd systematisk over flere år, ser ut til å få overlegen hukommelse. Bedre hukommelse hos personer som har øvd mye musikk kan også henge sammen med livsstil og biologisk utgangspunkt.

Les også: Diabetes kan gi dårligere hukommelse

Som å lære et nytt språk

– Det er nok slik at visse personligheter tiltrekkes systematisk musikkøving, og personer fra bestemte sosioøkonomiske lag i større grad får anledning til å spille. Men akkurat dette er neppe hele forklaringen. Øvingen i seg selv forklarer nok også en del. Å lære seg å spille kan på et vis sammenlignes med å lære seg et nytt språk. Vi vet at gode språkevner styrker innkoding og organisering av informasjon, noe som gjør det lettere å huske, sier Pål Johan Karlsen.

Styrkes av test

Han forteller at hukommelsen blir styrket av å bli testet regelmessig.

– Og er det noe musikere gjør, er det jo å teste at de husker. Det å treffe riktig tangent, finne riktig tone, det å huske noter og melodier. Hver gang man setter seg for å øve, trener man både selvkontrollen, oppmerksomheten og hukommelsen. Det er i grunnen ikke så rart at det har verdi på sikt, sier psykologen.

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 23.07.12 00:00 Oppdatert: 12.07.12 09:40