UiT-studentene får relevante jobber

84 prosent av de uteksaminerte oppgir at de har jobb innen fire måneder etter fullført utdanning. Ni av ti oppgir dessuten at jobben er relevant.

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 13.04.12 00:00 Oppdatert: 13.04.12 09:54

Oppsiktvekkende mange kandidater fra Universitetet i Tromsø får relevante jobber allerede fire måneder etter endte studier. Illustrasjonsfoto: Marius Hansen.

Det viser Kandidatundersøkelsen 2012 ved Universitetet i Tromsø. 86 prosent av kandidatene fra UiT var i jobb ved undersøkelsestidspunktet. Dette er en økning fra 83 prosent ved forrige undersøkelse.

– At 84 prosent får jobb innen fire måneder er ganske oppsiktsvekkende. Det betyr at vi er godt tilpasset arbeidslivet rundt oss, sier rektor Jarle Aarbakke til Nordlys.

Hele 90 prosent av kandidatene oppgir å ha en relevant jobb, det vil si at jobben er relatert til det de har studert. Andelen som mener at jobben er svært relevant har økt etter fusjonen mellom Universitetet i Tromsø og Høgskolen i Tromsø (fra 45 til 61 prosent).

Kandidatene tjener også mer enn før. 22 prosent har en brutto årslønn på over 500.000 kroner ( mot 18% i 2009).

Ingen hjerneflukt sørover

Kandidatundersøkelsen viser også svært mange av de uteksaminerte studentene blir i Nord-Norge, noe som er i tråd med målet:

– Hele 70 prosent av de uteksaminerte fra Universitetet i Tromsø jobber i landsdelen. Viktige mål er nådd, mener Aarbakke.

Universitetet i Tromsø ble i sin tid opprettet nettopp for å forsyne landsdelen med godt utdannet arbeidskraft.

Landets mest fornøyde studenter

Kandidatene er stort sett fornøyd med utdanningen fra UiT – 84 prosent sier de er fornøyd eller svært fornøyd. Ved profesjonsstudiene er antallet fornøyde enda høyere, 92 prosent.

Aller mest fornøyd er kandidatene fra Det juridiske fakultet (89% fornøyd eller svært fornøyd). Jusstudentene ved UiT er de aller mest fornøyde i landet.

Det kandidatene derimot ønsker seg mer av, er et styrket fokus på karrierveiledning, mer og bedre praksis i studiene og mer kontakt med arbeidslivet gjennom studiene. Dette er noe blant annet de nye lærerutdanningene har tatt til seg, og de vil derfor fokusere mer på praksis.

Kandidatundersøkelse nummer to

Kandidatundersøkelsen 2012 er i utgangspunktet en oppfølging av den første kandidatundersøkelsen ved Universitetet i Tromsø som ble gjort i 2010.

Alle kandidater fra UiT som ble uteksaminert på bachelor-, master-, profesjons- og phD-nivå i løpet av 2009 og 2010, og som per november 2009 var bosatt i Norge, er inkludert i utvalget for kandidatundersøkelsen.

I alt mottok 2066 personer undersøkelsen. Av disse svarte 1094 personer (53%). Undersøkelsen ble gjennomført av tns gallup på oppdrag fra Karrieresenteret ved Universitetet i Tromsø.

15. april går søknadsfristen til høyrere utdanning ut. Se vårt studietilbud her.

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 13.04.12 00:00 Oppdatert: 13.04.12 09:54