Tromsøprofessor raser etter snus-ros

Professor i forebyggende medisin, Maja-Lisa Løchen, reagerer kraftig på at forsker Karl Erik Lund gikk ut i Aftenposten og anbefalte folk å snuse.
Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 27.03.12 00:00 Oppdatert: 28.09.17 11:01

Maja-Lisa.jpg (Bredde: 180px)
Professor ved Det
helsevitenskapelige fakultet,
Maja-Lisa Løcken, mener snus
ikke skal være et alternativ
til røyk. Begge deler er ifølge
professoren helsefarlig og
i verste fall dødlig.
Foto: Elisabeth Øvreberg

– Jeg blir helt rasende av dette, både av det Karl Erik Lund sier, og at han får så mye spalteplass i avisen til å si det, sier Maja-Lisa Løchen til Aftenposten.

Hun er professor i forebyggende medisin ved Universitetet i Tromsø og nylig avgått leder for Nasjonalt råd for tobakksforebygging. Løchen reagerer kraftig på at forsker Lund anbefaler myndighetene om å informere folk om fordelene ved snus.

Dobbeltbrukere

–  Han er sosiolog og har ikke greie på helse, sier Løchen om forskningslederen ved Statens institutt for rusmiddelforskning.

– Ingen undersøkelser dokumenterer at snus er et effektivt røykeavvenningsmiddel, tvert imot blir mange dobbeltbrukere. I tillegg er det fare for store helseskader som kreft i bukspyttkjertel og spiserør ved bruk av snus, sier Løchen.

Ifølge Kreftforeningen får 700 nordmenn kreft i bukspyttkjertel og 200 kreft i spiserør, sykdommer med nesten hundre prosent dødelighet og som forekommer blant annet på grunn av snus og røyk.

– Dessuten viser flere studier at snusing øker risikoen for dødelig hjerteinfarkt og fosterskader. Til og med ereksjonssvikt og impotens er dokumentert, men det dør man ikke av, selv om det er kjedelig.

Les også: Nikotin hemmer sexlivet

Vil forby

På grunn av at røykesalget daler i den vestlige verden, mener Løchen at tobakksprodusentene nå forsøker å plante en holdning blant folk om at snus er greit. Hun mener Lund uforvarende går tobakksindustriens ærend.

– Jeg anklager han ikke for å være kjøpt og betalt av industrien. Men argumentene han bruker er de samme som kommer frem i industriens egne forskningsrapporter. Deres rapporter står i kontrast til forskning som brukes av Helsedirektoratet, Verdens Helseorganisasjon og EU – der snus med god grunn er forbudt, argumenterer hun til nordlys.no

Hun mener man ikke kan anbefale et rusmiddel som røykeavvenning når rådgivning, nikotintyggegummi og andre legemidler er mer effektive og heller ikke fører med seg store helseskader.

Les også: Snusens farer

Løchen får støtte av Ole Alexander Opdalshei, assisterende generalsekretær i Kreftforeningen, som sier han stiller seg svært spørrende til Karl Erik Lund sin undersøkelse som viser at et flertall av røykerne tror snus er like farlig som røyk.

– Jeg tror befolkningen er mer opplyst, sier han til Aftenposten.

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 27.03.12 00:00 Oppdatert: 28.09.17 11:01