Tromsøprofessor mener dyr adventskalender skader barna

Adventskalendere er ikke lenger en daglig sjokoladebit. Nå får unger en innpakket gave hver dag. Professor Willy-Tore Mørch fraråder en slik adventstradisjon.
Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 29.11.11 00:00 Oppdatert: 26.11.15 10:12

julegaver.jpg (Bredde: 560px)
Willy-Tore Mørck mener barn blir
kravstore og utakknemlige av
pakkekalendere . – Det skapes en
vane om å få, sier han.
Foto: www.colourbox.com

– Denne oversvømmelsen av gaver i desember er ikke bra for barna og jeg liker ikke utviklingen. Den er uheldig, sier Willy-Tore Mørch, professor i barn og unges psykiske helse ved Det helsevitenskapelige fakultet, UiT.

Han mener adventskalendere med store pakker ødelegger adventstiden og resulterer i kjøpepress, bortskjemte og utakknemlige barn.

– Jo mer ting barna får, jo mer opptatt blir de av materielle goder. De blir kravstore. Takknemligheten for å få noe faller bort, og det forventes at gavene skal være større og dyrere etter hvert. Det skapes en vane om å få, sier han til iTromsø.

Lære å verdsette de små ting

Om foreldre absolutt skal gi ungene gaver i adventstiden, mener Mørch at man bør gi noe lite og symbolsk. Større ting bør man styre unna. Sjokoladekalender er derimot helt uproblematisk.

– Det har jo eksistert i alle år. Andre eksempler på kalendere som er bra kan være en helt ordinær pappkalender hvor man åpner en luke og så kommer det fram noe. Det kan være en sjokoladebit, en liten plastfigur, et bilde av en tegneserie og så videre. Men, noe mer enn det, synes jeg ikke noe om, sier han til avisa.

Å gi opplevelser fremfor ting i adventstiden er ifølge Mørch også et godt alternativ, om man klarer å holde det billig og enkelt.

– Det er mye bedre enn å gi pakker. Men, det må være billige opplevelser. For eksempel å gå tur, og kanskje i helgene spise pizza eller ta en tur til dyreparken. Det er viktig å passe på at det ikke sklir ut i at man gir barna en London-tur. Da er man like langt.

Kan oppstå mobbing

Den anerkjente professoren er også redd for at de barna som ikke får disse dyre adventskalenderne kan bli mobbet på skolen. Han mener også lærer må ta grep i adventstiden.

– Lærere som opplever at pakkekalender er et tema blant elevene, bør innkalle foreldre til møte, oppfordrer han.

– Hvis foreldre og lærere snakker om dette sammen, kan de kanskje komme fram til en enighet om hvilke kalendertyper som skal brukes blant elevene hjemme. Læreren kan selvfølgelig ikke tvinge foreldrene til noe som helst, men ved å snakke sammen får man i hvert fall tatt opp problemet. Kanskje oppdager man at det er flere foreldre som deler samme mening og sammen velger å kutte ut gavene til barna i adventstiden, avslutter Mørch.

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 29.11.11 00:00 Oppdatert: 26.11.15 10:12