UiT har filmdager i Paris

Etter initiativ fra Eva Joly drar en delegasjon tirsdag 22. november fra UiT til Paris for å promotere filmproduksjonen til et 30 år langt samarbeidsprosjekt.

Publisert: 22.11.11 00:00 Oppdatert: 22.11.11 11:10

Av Stefan Amlie

Eva Joly (Bredde: 280px)
Eva Joly har vært pådriver for at UiTs filmmiljø promoteres i Paris.  Foto: UiT

Eva Joly, professor II ved UiT, har sammen med rektor Jarle Aarbakke tatt initiativ til to arrangementer i Frankrike, der forsknings- og kunnskapsmiljøer fra universitetet presenterer sin forskning for et bredt publikum.

Den første av disse arrangementene er lagt til Paris i 22. - 24. november og skal promotere miljøet og filmproduksjonen til Visuelle Kulturstudier (VKS) ved UiT.  Bakgrunnen er et 30 år langt forskningssamarbeid mellom UiT og det frankofone Afrika, primært Mali og Kamerun.

- Vi vil belyse temaer som har stor internasjonal interesse og betydning. Blant annet at samarbeidet gir miljøene i sør internasjonal kontakt og formidlingsmuligheter, som er helt kritiske for den globale utvikling og fred, forklarer professor Lisbet Holtedahl ved VKS.

En delegasjon på rundt 30 forskere og studenter reiser fra UiT – i tillegg til rektor Jarle Aarbakke.

- For oss er det en stor glede at VKS og UiT blir internasjonalt anerkjent gjennom et slikt arrangement. VKS har en høy produksjon av film, avhandlinger og studenter. Vi håper at seminaret vil bidra til at flere, både personer og institusjoner, vil anerkjenne fagets betydning, sier professoren.

- Svært spennende samarbeid

Lisbeth Holtedahl (Bredde: 280px)

FILMSLOTT: Lisbet Holtedahl ser frem til å vise filmresultater i Paris fra et 30 år langt forskningssamarbeid mellom UiT og det frankofone Afrika. Her er hun sammen med sønnen til Al Hajii Abbo. Abbo har bygget slottet i bakgrunnen og er hovedpersonen i en av filmene som har premiere. Foto: Reni Wright, UiT

Arrangementet i Paris skal være et åpent arrangement som retter seg mot et bredere publikum. Det er et samarbeid mellom Visuelle Kulturstudier og L’ École des hautes études en sciences sociales i Paris (EHESS), Den norske ambassaden i Paris og Centre Franco-Norvegien En Sciences Sociales Et Humaines.

Prosjektleder Ane-Marie Hektoen ser spesielt frem til resultatet av samarbeidet med utdanningsinstitusjonen i Paris.

- EHESS arbeider med film og har sosialvitenskap og Afrika i fokus – i likhet med VKS. Det er et svært spennende samarbeid, sier Hektoen.

Hun er helt klar på hvorfor hun mener film er et godt forskningsuttrykk.

- Det gir et helt annet bilde og muligheter enn tradisjonelle tekster, i tillegg er det veldig tilgjengelig. I film kan du heller ikke gjemme deg bak uklare formuleringer og vi kommer tettere inn på personene, sier Hektoen.

- I tillegg er det en stor grad av analfabetisme i forskningsområdene i Afrika, så film har en helt spesiell betydning, legger hun til.

Rektor gleder seg
Rektor Aarbakke gleder seg til Frankrike, og synes den siste tiden gir et godt helhetlig bilde av universitetet.

- Forrige uke handlet om nordområdepolitikk og UiT som ledende breddeuniversitet i nordområdene. Denne uken vil UiT vise seg frem som breddeuniversitet med spisskompetanse for å utvikle nye forsknings- og formidlingsmåter om afrikanske forhold, sier Aarbakke.

- Dette er noe Eva Joly hadde lett etter lenge, men som hun fant først her i VKS-miljøet med Holtedahl som pioner, legger han til.

Aarbakke ser frem til å være sammen med de afrikanske samarbeidspartnerne i hjertet av Paris.

- Det blir spennende å møte alle disse sammen med våre folk og Eva Joly, sier rektoren.

Konsert med Boine
Arrangementet består av tre dager, to tematiske filmseminar-dager som holdes på det moderne museet Quai Branly og en åpen filmvisnings-dag i hjertet av Paris. Arrangementet vil bli åpnet av rektor Jarle Aarbakke (UiT) og president Francois Weil (EHESS). Forskning og høyere utdanningsminister Tora Aasland åpner filmvisningen.

Onsdag kveld arrangeres det en konsert med Mari Boine i kirken Saint Julien Le Pauvre.

- Dette er en bitteliten utrolig vakker kirke i Latinerkvarteret. Det er fantastisk å få profilere nordnorsk kultur gjennom Mari Boine, som en av våre største nasjonale artister i en slik setting. Denne konserten kommer til å bli magisk, sier Hektoen.

Torsdag arrangeres det en åpen film dag for et bredere publikum, i Cinéma La Clef en av Paris’ gamle kinoer.

- Her vil det bli vist etnografiske filmer fra formiddag til kveld. Filmene stort sett fra Afrika, laget av både studenter og forskere fra Tromsø, Afrika og Frankrike, opplyser prosjektlederen.

Universitetet har fått støtte fra Utenriksdepartementet og Norges forskningsråd til prosjektet. Det neste arrangementet finner sted i 2012 og er et samarbeid mellom fiskerimiljøet i EU og to fakultet ved UiT: Fakultet for biologi, fiskeri og økonomi (BFE-fak) og Det juridiske fakultet (Jurfak).

Publisert: 22.11.11 00:00 Oppdatert: 22.11.11 11:10