Ekstremforsker vant Forsker grand prix

Audun Hetland hoppet – og vant! Søndag ettermiddag tok phd-stipendiaten fra Helsefak gull i den nasjonale Forsker grand prix-finalen i Bergen.

Mackenroth, Anika
Publisert: 02.10.11 00:00 Oppdatert: 05.10.11 10:11

Grand Prix- vinnere.jpg (Bredde: 560px)
Audun Hetland forsker på ekstremsportutøvere og undersøker hva som driver dem til å kaste seg utfor stupet. Han mener det er mestringsopplevelsen som motiverer dem. Her er han i seiersrus etter Tromsø-finalen sammen med Elina Halttunen. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

– Dette er mitt basehopp! sa en oppglødd Audun Hetland fra Institutt for psykologi ved Helsefak da han kom på andreplass i Forsker grand prix Tromsø. Søndag ettermiddag hadde han enda større grunn til å glise. Da klatret han nemlig helt til topps i den nasjonale finalen i Bergen der 10 forskere fra 5 byer konkurrerte om å være best i forskningsformidling. Det ble pokal og et reisestipend på 15.000 kroner, overrakt av Forsknings- og utdanningsminister Tora Aasland.

- Det er kjempekjekt. Dette var bare prikken over I'en fordi hele opplevelsen siden juni har vært flott. Jeg visste heller ikke at det var pengepremie i konkurransen, så det var en gledelig overraskelse, sier Hetland til Nordlys.

I tillegg til Hetland, forsvarte Tromsø-vinneren Elina Halttunen fra BFE-fakultetet UiTs ære.

Finalen foregikk på Den Nationale Scene i Bergen og dommerpanelet besto av teatersjef Bjarte Hjelmeland, redaktør i forskning.no, Nina Kristiansen og Henrik Svensen, seniorforsker ved UiO. Hetland hadde fire minutter til å overbevise dem om at han er best i Norge til å formidle sin forskning.

- Det er ekstremsport å stå på scenen. Det er helt forferdelig, men det er deilig å presse seg selv, sier den glade vinneren til Nordlys.

Se Hetland i video fra Forsker grand prix Tromsø

Forskningsshow med 160 i puls