Forskningsshow med 160 i puls

Se for deg en forsker som skal forklare hva han forsker på i løpet av fire minutter for en fullsatt sal som bare venter på å bli underholdt. Det klarte UiTs ni stipendiater, til tross for 160 i puls.

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 29.09.11 00:00 Oppdatert: 29.09.11 11:22

Grand Prix, Hetland puls.jpg (Bredde: 560px)
Stipendiat Audun Hetland på scenen med pulsklokke. Han kom på andreplass i Forsker Grand Prix i Tromsø. Her sammen med konferansier og TV-fysiker Andreas Wahl. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen.

– Dette er mitt basehopp! gliser stipendiat Audun Hetland som i går kveld måtte stå i spotlighten da Tromsøs første Forsker Grand Prix ble arrangert. Ved hjelp av levende bilder, innlevelse og skuespillertalent fortalte han om forskningsprosjektet sitt i psykologi som studerer folk som frivillig kaster seg utfor fjellvegger. Ønsker de spenning, eller er det mestringsopplevelsen som driver dem?

En ting er sikkert, ekstremsportsutøvere har nesten maskpuls når de kaster seg utfor stup, og det samme hadde Hetland da han entret scenen foran 300 publikummere. Med pulsklokke på armen holdt han et forskningsshow som vant publikums hjerter og ble dermed stemt videre til den store landsfinalen i Bergen som går av stabelen på søndag.

Grand Prix, Halttunen .jpg (Bredde: 560px)
Vinner av Forsker Grand Prix, Elina Halttunen, viste på
dramatisk vis hvordan alle eggene til villaksen kan gå
til spille. Kluet er å ikke legge alle eggene i samme kurv,
men å spare krefter til å gyte flere år på rad.
Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

– Skummelt

– Det var skummelt, utrolig skummelt! erkjenner Hetland etter at han og stipendiat Elina Halttunen ble plukket ut til å gå videre. Disse to sanket så å si full pott også hos dommerpanelet som besto av skuespiller Ketil Høeg, forskning.no-redaktør Nina Kristiansen og Eirik Mikkelsen, forskningssjef ved Norut.

De lot seg lett begeistre av de ni stipendiatene som laget et forrykende forskningsshow for de fremmøtte. Dommere og publikum fikk bli med på et sandkorns reise i isen, de fikk innblikk i hoppekrepsens enorme betydning for alt liv på jorda, tannlegers behandling av karies, kreftcellenes galskap, bekjemping av bakterier, krigens farer, usynlige barn og vinnerinnslaget som handlet om villaksens sexliv av Elina Halttunen.

Hennes fremstilling av superlaksen, som klarer å gyte flere år på rad og overleve i elver uten tilgang på mat, var spekket av musikk, dans og humor. Både dommere og publikum mente hennes allmennrettede forskningsshow var i ypperste klasse.

Best i landet?

Hetland er glad for at han meldte seg på konkurransen.

­–­ Hele opplegget var en opplevelse og det har vært en fryd å være med. Det som kanskje har vært aller best, er å se hvordan alle deltagerne har vokst med oppgaven, for her var det veldig mye bra. Nå skal vi bare slipe klørne og vise "søringene" hvor skapet skal stå, kommenterer Hetland humørfylt – han er nemlig selv sørvestlending.

Om representantene fra UiT er de beste i Norge på forskningsformidling, vet vi først på søndag!

Glitter, glamour og glupske bakterier

Galskapens rus

Forsker Grand Prix Tromsø

Grand Prix- vinnere.jpg (Bredde: 560px)