Syre, promp og sjokolade

Forskningsdagene står for døren, og Helsefak har en variert forskningsmeny som består av syre, promp og sjokolade.

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 20.09.11 00:00 Oppdatert: 21.09.11 08:39

sjokolade.jpg (Bredde: 560px)
Bli med på sjokoladeverksted den 25.september, for sjokolade gjør oss faktisk lykkelig! Hør også på foredraget til Aina W. Ravna, forsker ved Helsefak, som snakker om kakao og sjokolade med blikk for historikk, botanikk og teknikk, men først og fremst i lys av hjernens kjemi. Illustrasjonsfoto: www.colourbox.com

Siden 2011 er FNs kjemiår, er kjemi temaet til årets Forskningsdager som går av stabelen 23.september til 2.oktober.

Helsefaks hovedparole er ”Kroppens magiske kjemi”, og de kommer til å ha en innholdsrik stand på Forskningstorget som åpner på Strandtorget i Tromsø sentrum.

I fjor vant Helsefak prisen for beste stand, og også i år blir utstillingen fra fakultetet variert og spennende.

Syreskader og sjokoladerus

For å nevne noe, så skal Institutt for klinisk odontologi sette fokus på etsende syre. Publikum får blant annet se syreskadede tenner. Kjemisk nedbryting av tannsubstansen er et problem i dag siden mange drikker mye brus, jus og væske med lav pH-verdi. Slike skader kan ikke rettes opp.

Hvis man heller vi snakke om søte ting, så kan man dra på sjokoladeverksted på Tromsø Museum den 25/9 i regi av utstillinga imPuls. Når vi spiser sjokolade skjer det nemlig en kjemisk reaksjon i hjernen. Forskning viser at vi blir ”rusa” av sjokolade og vi føler økt lykkefølelse. Sjokoladeverkstedet er en del av utstillinga til Helsefak som heter imPuls, og denne utstillinga har en egen stor stand på Forskningstorget. Standen inneholder noe helt annet enn søtlige sjokolader, nemlig et toalett. Her kan man lage musikk av promp og kroppslyder. Stoffene vi har i oss, må jo komme ut igjen, og det er også en kjemisk prosess. Man kan også prøve rusbriller slik at man i nykter tilstand kan erfare hvordan det er å se verden når man er rusa. Mest sannsynlig vil du da erfare at rusmidler kan ha en uheldig kjemisk innvirkning på balansenervene…

I og med at hovedtemaet er kjemi, kan vi ikke glemme legemidlene som gjør oss friske. Institutt for farmasi har konsentrert seg om noe så spennende som nanoteknologi. Ved hjelp av enkle hjelpemidler, som baller og borrelåser, illustrerer de hvordan man nå kan sende medisin direkte inn i kreftcellene. Hos dem kan du lære hvordan man identifiserer et stoff som kan ha helbredende effekt, til det levert inne i kroppen.

Menneskelig kjemi

Vi mennesker har ikke bare kjemi inni kroppen, det finnes også en kjemi mellom oss som personer. Den kjemien skal Regionalt kunnskapssenter for barn og unge – Nord (RKBU Nord) fremstille ved å vise hva positive og negative kommentarer gjør med selvbildet vårt. Den kjente professoren i pedagogikk, Stein Erik Ulvund, er tilstede på lørdag og setter søkelys på kjemien mellom barn og voksne.

De som møter opp på torget får også se på ekte organer. Det vil også bli en fremstilling av hvordan medisin virker på kroppen, og ved hjelp av morsomme virkemidler får man en innføring i hvordan urin lages – for å nevne noe.

Vil du lese mer om Forskningsdagene i Tromsø, finner du hjemmesidene her

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 20.09.11 00:00 Oppdatert: 21.09.11 08:39