Ingen løfter på semesteråpninga

Kunnskapsminister Kristin Halvorsen var hovedtaler ved semesteråpninga ved UiT i dag. Hun understreket at nye bygg ved universitetet er høyt prioritert, men kunne ikke love penger.

Sojtaric, Maja
Publisert: 16.08.11 00:00 Oppdatert: 18.08.11 12:50

Kristin Halvorsen og studenttingsleder (Bredde: 560px)

Kristin Halvorsen mottok kravene om bedre plass for studentene av studentparlamentleder Daniel Sørdahl. Foto: Torbein Kvil Gamst.

Se bilder fra åpningen av studieåret ved UiT.

- Jeg vet at universitetet har store planer om utbygging, men vi forholder oss til en stram budsjett i disse finanskrisetider. Byggene er på vår prioritetsliste, men det blir en drakamp om det økonomiske handlingsrommet i år, og jeg kan ikke love noe, sa kunnskapsministeren.

Dette var skuffende nyheter for blant annet studentparlamentleder Daniel Sørdahl. Studentene hadde i dag bygget en pappeskeborg for å illustrere plassmangelen i både undervisningslokalene og studentboligene i Tromsø. Sørdahl fremstilte sine krav for kunnskapsministeren, uten større hell.

- Det er lov å håpe, men kanskje mye å forvente at vi får noen midler til nye bygg. Kunnskapsministeren har blitt presentert med de samme kravene før, og dessverre virket det ikke som om hun var glad for å få dem igjen.

Situasjonen nærmer seg prekær for ingeniørstudentene som må flytte ut av lokaler på Strandveien til neste år og for studentene ved Helsefak hvor byggene har sprengt alle kapasiteter.

En egen selvsikkerhet
Kunnskapsministeren holdt for øvrig en velkomsttale  som ble tatt godt imot av de nye studentene som basket seg i sommersola. Hun ba dem blant annet om å kaste seg uti det blomstrende organisasjonslivet og sosiale livet i byen. Og hun påpekte at de vil bli lett gjenkjennelige i samfunnslivet.

- Å studere i Tromsø kommer til å prege dere resten av livet. Dere har ledere her som også er den største supportergjengen, som ikke rødmer når de sier at Universitetet i Tromsø er verdens beste universitet. Det er en egen selviskkerhet i dette, som også de som har studert her får. Og det syns jeg er herlig, for det er en holdning som smitter over og når flere enn dere selv, sa Halvorsen til latter fra studentene.

Men det var plass for ettertanke og sorg i dag også. Både rektor Jarle Aarbakke og kunnskapsministeren snakket til de unge tilhørerne om de tragiske hendelsene på Utøya. Aarbakke utfordret studentene til å videreutvikle universitetens mandat til kritisk og reflekterende tenkning som klarere kan fange opp ekstremistiske strøminger i samfunnet.

Halvorsen understreket behovet for fellesskap.

- Dere må være en aktiv del av et fellesskap, og bruke av de mulighetene studielivet gir til det. Slik sørger vi for at gjerningsmannen taper hver dag. Og husk at kunnskap i seg selv er en måte å vaksinere seg mot ekstremisme.

Sojtaric, Maja
Publisert: 16.08.11 00:00 Oppdatert: 18.08.11 12:50