Torsken har et unikt immunsystem

Forskere ved UiT har bidratt til å avsløre at torsk har et helt usedvanlig immunsystem. Oppdagelsen vil kaste nytt lys over menneskets immunforsvar og bekjempelsen av en rekke sykdommer.

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 11.08.11 00:00 Oppdatert: 15.08.11 12:33

Lofoten_Torsk_FotoRandiSolhaug.jpg (Bredde: 180px)
Torskens immunforsvar er så særegent at det overrasker forskerne. Foto: Randi M. Solhaug

Torskens immunforsvar viser seg å være helt unikt sammenlignet med andre fiskearter og pattedyr, inkludert mennesket.

Oppdagelsen ble gjort etter at norske forskerne kartla torskens gener, og funnet publiseres i dag i tidsskriftet Nature.

En forskergruppe ledet av professor Steinar Johansen ved Institutt for medisinsk biologi ved Universitetet i Tromsø, har bidratt til arbeidet med å kartlegge hele torskens arvemateriale blant annet gjennom dybdesekvenseringsanalyser og diskusjoner.

Burde vært død

At torskens immunforsvar skiller seg så klart fra andre fisk og dyr, er svært overraskende for forskerne. Man har hittil trodd at immunsystemet slik vi kjenner det hos mennesket også er bevart blant andre høyerestående dyr, og har ett felles opphav.

Torsken mangler imidlertid den delen av immunsystemet som normalt benyttes for å bekjempe infeksjoner fra bakterier og parasitter. Uten dette skulle man tro at torsken ville dødd, men den er høyst levende og faktisk en meget suksessrik art, med stor utbredelse i nordlige farvann.

Ett av genene torsken mangler (MHC II) er ansvarlig for å oppdage fiendtlige mikroorganismer og sette i gang immunresponsen som fører til bekjempelse av bakterier og parasitter.

Torsken har derfor utviklet alternative måter å bekjempe bakterier og andre infeksjoner på. Den har løst tapet av MHC II med å ha et høyere antall av et annet gen (MHC I) – cirka ti ganger flere enn hos andre fisk og pattedyr.

Bekjempe autoimmune sykdommer

Torskens særegne immunsystem gjør at en må se på menneskets immunsystem med nye øyne. Forskerne håper oppdagelsen kan gi økt forståelse av hvordan man bekjemper autoimmune sykdommer som leddgikt, astma og allergi.

Funnet vil også komme oppdrettsnæringen og fiskeriindustrien til gode, blant annet ved at man nå har mulighet til å utvikle vaksiner som er skreddersydd torsk.

– Gjennomføringen av dette prosjektet bekrefter at norske forskere er blant verdens ledende innen genetisk forskning, og er en milepæl i norsk biologisk forskning og vil komme til få en samfunnsmessig og økonomisk betydning, understreker leder for forskningsprosjektet, professor Kjetill S. Jakobsen,  i en pressemelding.

Forskningsarbeidet er gjennomført i samarbeid med flere universiteter og forskningsinstitusjoner i Norge og i utlandet, og har blitt koordinert av Senter for økologisk og evolusjonær syntese (CEES), Biologisk Institutt ved Universitetet i Oslo.

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 11.08.11 00:00 Oppdatert: 15.08.11 12:33