Første kullet med piloter uteksaminert
Fredag i forrige uke ble de første pilotene ved UiT uteksaminert. Dermed har Norge fått sine første elleve offentlig utdanna flygere.
![]() |
| De første elleve uteksaminerte pilotene med bachelorgrad i luftfart fikk sine diplomer fra Universitetet i Tromsø i forrige uke. Foto: Håvard Mjøen. |
Fredag 10. juni skjedde den høytidelige uteksamineringa av Norges første flygere med offentlig universitetsutdanning. UiTs rekor Jarle Aarbakke, samt representanter fra NHO Luftfart og Norwegians flygersjef var til stede på seremonien ved Lunds Universitet. Flygerutdanninga ved UiT skjer i samarbeid med det svenske universitetet.
– Av tolv stykker på kullet tok elleve sin avsluttende eksamen på fredag. Det kan man si er god gjennomføringsstatistikk, forteller administrativ ansvarlig for bachelor i luftfartsfag Stig Larsen.
Han er spesielt fornøyd med oppmøtet fra aktørene fra næringslivet.
– Det er hyggelig at bransjen er nysgjerrig på produktet av den første universitetsutdanninga i luftfartsfag i Norge. Men det er viktig å understreke at vi utdanner folk til et yrke, og ikke til et firma. Så disse studentene vil måtte gjennomføre de samme nitidige søknadsprosessene til trafikkflygeryrket som alle andre.
Larsen gleder seg til å følge med disse studentene gjennom et alumninettverk, og tror at utdanninga ved UiT har rustet dem godt til arbeidslivet. Blant annet er opptaksprøver til utdanninga krevende, og man bruker noen av de samme kriteriene som luftforsvaret, dog med noe annen kravprofil.
– Jeg tror at vår opptaksprøve er et viktig kvalitetsstempel og gjør flyselskapene trygge på at det er de beste studentene som slipper inn. I tillegg er utdanninga i samarbeid med Lund av høy kvalitet, de har holdt på med dette i tretti år. Det er en høy andel av deres studenter som får seg jobb etter endt utdanning og de er positivt mottatt av bransjen, forteller Larsen.
Godt samarbeid
UiT og Lunds Universitet inngikk samarbeid om flygerutdanninga i 2009. Samarbeidet inkluderer flygertrening både i arktiske strøk i Bardufoss og i høyintensive luftrom i Syd-Sverige. – Fra neste år vil Bardufoss være hovedbasen for trening av trafikkflygere i Norge, sier Stig Larsen og understreker at dette også vil være viktig for studentene som har blitt tatt opp i Sverige da de vil få unik mulighet til å trene på flygning i arktiske strøk.
Rektor Jarle Aarbakke mener at dette samarbeidet kan til og med få større ringvirkninger.
– I Sverige er det for tiden mye snakk om hvordan man skal organisere trafikkflygerutdanninga. Samarbeidet med oss gir Lunds Universitet positiv støtte for deres ønske om at denne utdanninga skal være en bachelorgrad på universitetsnivå, forteller rektoren som også har vært i samtaler med Lunds Tekniske Högskola (som er en del av universitetet) om utvidet samarbeid innen fagområder samfunnssikkerhet og teknologiutdanninger.
Rektoren er optimistisk for framtidsutsiktene til de ferske pilotene.
– Med det som skjer av utvikling i nord i forhold til delelinjeavtalen, mineralutvinning, petroleumsindustri og satsing på fornybar energi, er det klart at man vil trenge folk som kan stå for trygg transport. Vi trenger folk som kan fly i nord! Det har alltid vært min begrunnelse for etableringa av denne utdanninga.



