Samisk kunst på dagsorden

Å koble etnisitet og kunst sies å være avleggs. Hva er da samisk kunst? Er samisk kunst annerledes enn annen kunst? Forskergruppe ved UiT har satt samisk kunst på dagsorden. Nå med en todagers konferanse i Karasjok.

Solbakk, Mona
Publisert: 09.06.11 10:10 Oppdatert: 16.06.11 10:41

Fra åpning av utstillingen Mu Geaidnu  (Bredde: 560px)Fra UTSTILLING AV SAMISK KUNST: Arkivfoto: Adnan Icagic, Tromsø Museum.

- Vi håper at konferansen blir en arena for diskusjoner og nettverksbygging på tvers av landegrenser og faglige spesialemner. Vårt ønske er å skape et sted for utvikling av ny kunnskap om og tenkning rundt samisk kunst, sier prosjektleder Svein Aamold for forskningsprosjektet Samisk kunst ved UiT.

Et annet mål er at konferansen bidrar til å gjøre prosjektet kjent i Sápmi / Karasjok, og en mulighet for prosjektet til å få tilbakemeldinger på sine aktiviteter så langt, og bidra til økt interesse for samisk kunst generelt.

Aamold forteller at de også håper å endre tenkning om kunst i akademiske sammenhenger som følge av erfaringene med forsking på urfolkskunst.
- Urfolkskunsten og urfolksmetodologien utfordrer fastgrodde og foreldete tankemønstre og framgangsmåter i humaniora, sier Svein Aamold.

Anerkjente innledere
Et internasjonalt nettverk av anerkjente forskere, kunstnere og kuratorer møtes i Karasjok 7.-9. juni 2011 for å delta på den åpne konferansen Dáidda and duodji – Iconicity and context.

Først ut blant innlederne var professor i duodji ved Sámi allaskuvla/Samisk høgskole, Gunvor Guttorm. Hun sår nærmere på de senere års endringer i produksjonen av duodji og dennes status, samt betydningen dette har for vår forståelse.

Hennes kollega, professor i filosofi Nils Oskal, diskuterte virkningene av institusjonaliseringen av duodji og kommer blant annet inn på forholdet mellom kunst og kontekst.

Fra Nasjonalgalleriet i Canada kom kurator for urfolkskunst Christine Lalonde for å presentere prosjektet Indigenous Quinquennial, som finner sted for første gang i 2013. Kunsthistorikeren Christian Spies leder et forskningsprosjekt om ornament og ikonisitet ved Universitetet i Basel og retter blikket mot samisk ornamentikk og spesifikke verk.

Her er alle innlederene: abstracts av alle innlederne

Utfordrer faglige tradisjoner
Konferansen arrangeres i regi av The Sámi Art Research Project (SARP), et prosjekt ledet av Kunstvitenskap ved Universitetet i Tromsø. Ved å fokusere på samisk kunst i historisk, samtidig og internasjonalt perspektiv ønsker arrangørene å utfordre faglige tradisjoner, bidra til ny kunnskap og fremheve de etiske sidene knyttet til forsking på samisk kunst.

Fagfolk møtes fra Kautokeino, Oslo, Tromsø og Trondheim, samt fra prosjektets nettverk i Canada, Danmark, Finland, Sveits, Sverige og Tyskland.

SAPR - Samisk kunst prosjekt
Forskningsprosjektet Samisk kunst skal bringe fram ny viten om samisk kunst og utvikle teoretiske og metodiske tilnærminger til denne kunsten.

Samisk kunst og kultur er knyttet til nordområdene, til andre urfolk og til ulike internasjonale forhold for øvrig. Prosjektet er tverrfaglig og i vid forstand basert på urfolksforskning og urfolksmetodologi. Det fokuserer blant annet på brytninger mellom fortid og nåtid, 'det tradisjonelle' og 'det moderne' og tar også opp spørsmål som gjelder etikk, estetikk, litteratur, filosofi, etnopolitikk og forhold mellom urfolk og ikke-urfolk.

Tre doktorgradsstipend og en postdoktorstilling er tilknyttet til forskningsprosjektet Samisk kunst. Dessuten deltar samarbeidspartnere fra andre universiteter og kunstinstitusjoner i Sápmi, Norge, Finland, Sverige, Danmark, Tyskland og Sveits.

Solbakk, Mona
Publisert: 09.06.11 10:10 Oppdatert: 16.06.11 10:41