Farlig å gå over fotgjengerfeltet
48 prosent av bilførere i Tromsø overholder ikke vikeplikten i fotgjengerfelt. Norge er det eneste landet i Europa hvor det er farligere å bruke fotgjengerfelt enn å la være.
![]() |
| Flere slike skilt kan redde liv. Foto: colourbox.com |
Henrik Wildenschild har i sin bacheloroppgave i samfunnssikkerhet ved Institutt for ingeniørvitenskap og sikkerhet (IIS) undersøkt hvor farlig det egentlig er å krysse gata i Tromsø.
Hvert år blir omkring 850 fotgjengere drept eller skadet i trafikkulykker i Norge, ifølge offisiell ulykkesstatistikk står det i Trafikksikkerhetshåndboken.
I aldersgruppene over 64 øker risikoen til å bli påkjørt og hos de eldre fotgjengere er risikoen blant kvinner mellom halvannen til tre ganger så høy som blant menn.
−Det strides blant fagfolk om fotgjengerfelt øker sikkerheten. I fjor ble ni personer påkjørt og drept i fotgjengerfelt. 12 av de 13 fagpersoner i min undersøkelse mente at fotgjengerfelt skaper falsk trygghet, forteller Wildenschild. I dag presenterte han sine funn på stand ved et arrangement på IIS, sammen med alle de andre studentene som i vår avslutter sin bachelorutdanning.
Norge og Sverige er de eneste land i Europa hvor det er absolutt vikeplikt i fotgjengerfelt. Dette overholdt ikke 48 prosent av Tromsøs bilførere, legger Wildenshild til.
–Jeg intervjuet 110 bilister og observerte ti fotgjengerfelt i Tromsø. Det viste seg at 34 prosent av bilistene mente at de ikke hadde absolutt vikeplikt i fotgjengerfelt uten skilt, men skulle bare utvise aktsomhet. Det er mange fotgjengerfelt uten skilt i Tromsø, forteller Wildenschild.
I tillegg kommer problemene med vinteren i Tromsø, hvor stripene i gangfeltene ikke er synlige store deler av året.
Holdningsproblem
Det er en bot på 5200 kroner og to prikker på førerkortet som er konsekvensen hvis du bryter vikeplikten i fotgjengerfelt.
–De jeg snakket med undervurderte sterkt konsekvensene av å bryte vikeplikten og overvurderte konsekvensen av å kjøre altfor fort. Dette kan ha sammenheng med at politiet i fjor delte ut over 74.000 forelegg for fart og kun 175 forelegg for brudd på vikeplikt i gangfelt.
Wildenfeldt har flere foredragsrunder fremfor seg og håper å at det blir større fokus på atferd i trafikken. Og etter det venter en jobb hos Statens vegvesen, ved Avdeling for miljø og sikkerhet.



