Fikk professortittel

15. februar fikk idrettspsykolog Anne Marte Pensgaard, som er tilknyttet Kompetansesenteret for idrett og helse - Nord, sin professortittel. Nå satses det for fullt på å tilrettelegge studier for toppidrettsutøvere.

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 16.02.11 00:00 Oppdatert: 23.02.11 16:28

Anne Marte Pensgaard, professor.jpg (Bredde: 560px)
Svein Arne Pettersen ved Kompetansesenteret for idrett og helse - Nord, er strålende fornøyd med at hans kollega, Anne Marte Pensgaard, har blitt godkjent som professor. Foto: Elisabeth Øvreberg

- For meg er dette en milepæl. Å bli professor er noe jeg har drømt om lenge, stråler Anne Marte Pensgaard, som nå kan titulere seg som professor i idrettspsykologi og coaching.

Pensgaard blir dermed den første professoren ved Kompetansesenteret for idrett og helse – Nord, som er tilknyttet Det helsevitenskapelige fakultet, og den ferske tittelen inspirerer hele kompetansesenteret, deriblant stipendiat Per-Mathias Høgmo.

Den ferske professoren skal blant annet følge opp hans doktorgrad, samt følge opp TIL-gutta i forskningsprosjektet ZXY som foregår på Alfheim (se link nederst i saken).

Studier kombinert med toppidrett

Anne Marte Pensgaar, Per-Mathias Høgmo.jpg (Bredde: 560px)
Professor Anne Marte Pensgaard og stipendiat Per-
Mathias Høgmo har jobbet mye sammen opp
gjennom årene. Nå samarbeider de blant annet om
et forskningsprosjekt med TIL.
Foto: Elisabeth Øvreberg

- Jeg skal være med på å bygge opp Kompetansesenteret, og jeg ser på min bistilling her som veldig spennende. Vi har utrolige muligheter for å tilrettelegge studietilbud for toppidrettsutøvere. Jeg har alltid sett på Universitetet i Tromsø som et kreativt og innovativt universitet, smiler hun, som har bistilling som professor II ved UiT.

Per-Mathias Høgmo er opptatt av at også idrettsutøvere skal kunne satse på studier. Selv har han klart begge deler, men han ser at det fort kan bli en kamp mot klokka.

- Når det gjelder TIL-gutta, så har ikke de en eneste frihelg frem til 1. desember! sier han, og legger til at for dem med småbarn i heimen blir det vanskelig å prioritere studier fremfor familie.

Må ikke tenke tradisjonelt

Dekan ved Det helsevitenskapelige fakultet, Arnfinn Sundsfjord, forteller at fakultetet har store ambisjoner om å tilrettelegge studier for idrettsutøvere.

- Folk ved universitetene tenker for tradisjonelt med fagplaner, årsplaner og så videre. Vi har enorme muligheter med dette kompetansesenteret, og det skal vi klare å utnytte. Man må jo ikke være på campus for å studere, fastslår han.

Langrennsløper Sara Svendsen er et eksempel på ei som har klart å kombinere idrett og studier. Seniorrådgiver Arnfinn Andersen ved Helsefak/Kompetansesenteret, forteller at hun har fullført sykepleierstudiet.

Andersen mener at dersom idrettsutøvere kommer innenfor dørene til universitetet og forskningsmiljøer, vil det slå positivt ut. Han tror dette vil gi ny giv hos akademikerne.

- Dette vil være utrolig positivt for forskningen. Det er bra å få inn folk med annen bakgrunn. Man må tørre å satse på de beste, støtte dem og få dem gjennom studiene, presiserer han.

26. mars arrangeres det møte med toppidrettsutøvere slik at de kan få informasjon om mulighetene for tilrettelegging av studier.

Full timeplan

Det er ikke bare idrettsutøvere som har stram timeplan. Anne Marte Pensgaard kombinerer sin stilling ved Helsefak med å være leder for idrettspsykologi på Olympiatoppen (50 % stilling) og er også ansatt ved Norges Idrettshøgskole (50 % stilling). Hun forteller at Olympiatoppen er positive til hennes engasjement ved Helsefak.

- De er glade for at man styrker sentrene i distriktene, forteller hun.

Selv har hun som mål å komme til Tromsø en gang i måneden, til tross for at timeplanen hennes er stram. De siste tre årene har hun blant annet jobbet med sprintgutta i langrenn, både ved samlinger og individuelt. Hun har det siste året også jobbet med sprintjentene.

- Jeg trener dem i blant annet stresshåndtering og konkurranserutine, beskriver hun.

Pensgaard blir en del av langrennsteamet under VM på ski i Oslo.

Les også:

Storsatsing på toppidrett

Toppidretten ønsker samarbeid

Høgmo blir stipendiat hos UiT

Fotball under lupen (ZXY)

Fakta om Anne Marte Pensgaard

Hovedfag  i idrettspsykologi 1993 (NIH)
Doktorgrad i idrettspsykologi 1998 (NIH) Motivation and coping with stress among Olympic and Paralympic Athletes
Forsker på NIH 1998-2000
Research Fellow,  University of Birmingham UK 2000-2002
Fagansvarlig for idrettspsykologi Olympiatoppen siden 2002 (50 %)
Førsteamanuensis i idrettspsykologi og coaching ved NIH siden 2002, professor siden 2011 (50 %)