Barn trenger spilleregler

Den anerkjente barnepsykologen Willy-Tore Mørch ved Det helsevitenskapelige fakultet mener foreldre må inngå avtaler med ungene når det gjelder dataspill.
Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 31.01.11 00:00 Oppdatert: 01.09.14 13:46

kke forby barna dataspill. Eksperter råder heller foreldre til å lage sunne spilleregler for ungene. Illustrasjonsfoto: www.colourbox.com

Barnepsykolog Willy-Tore Mørch mener barn ikke bør spille mer enn én time, uansett alder. Han vil at foreldrene skal inngå avtaler med barna – som for eksempel å spille etter at leksene er gjort.

– Det er ingen tvil om at videospill kan være både morsomme og lærerike. Spilling er kommet for å bli, så foreldrene bør være forberedt på å møte utfordringene som følger med. Det må de gjøre på en hensiktsmessig måte. Bli enige med barna om når og hvor lenge de skal spille. Men gjør det når det er fred i huset, ikke når det har oppstått en konflikt som følge av for eksempel for mye spilling, sier Mørch til Sunnmørsposten.

Smarte spilleregler

Han og spillsjef Odd Arild Olsen i Barnevakten, spillentusiast Bernt Erik Sandnes, spillforsker Jørgen Kirksæther og Nintendo.no publiserer nå gode råd til hvordan foreldre skal forholde seg til barns ønske om å spille dataspill.

• Inngå avtaler med barna i fred og ro. Har barna tidsperspektiv, kan man bli enige om at de får spille i en halv time eller én time. Har de ikke tidsperspektiv, kan de spille mellom to andre aktiviteter, for eksempel etter middag og fram til barne-TV starter.
  • Hold regelen om at de må gjøre lekser og andre plikter først. Spillingen bør avsluttes minst en halv time før leggetid, slik at barna ikke er helt oppslukt i spillets verden når de skal sove.
  • Spilling kan være en premie i seg selv, og viser barna gode spillvaner, kan de belønnes på andre måter. For eksempel kan de få et klistremerke hver gang de avslutter spillingen til avtalt tid. Fem eller ti klistremerker kan byttes i et kinobesøk eller noe annet barna liker å gjøre.
  • Vis interesse for barnas spilling, og vær oppmerksom på hvordan de reagerer på spillingen. Test ut barnas spill sammen med dem. Ved å stille barna spørsmål om spillet kan du finne ut hva de liker med det, hvorfor de liker det, og om det er noe med spillet de synes er skummelt.
    • Dataspill er moro og en viktig del av barnekulturen, men spilling skal bare være et supplement til mange andre aktiviteter. Barna bør bruke mer tid på fysiske aktiviteter enn på spilling.
    • Det er ofte en god idé å snakke om spillgrenser med foreldrene til ditt barns venner. Slik kan man sørge for at dere som foreldre har noenlunde like regler for hvilke spill barna får spille, og når og hvor lenge de får lov til å spille.
    • Vis hensyn til aldersmerkingen som alle spill er utstyrt med. Det er dessuten en fordel for både deg og barnet ditt om du orienterer deg om hvilke spill som passer for barnet.
    • Barn har ikke godt av å sitte for lenge foran en skjerm eller for nær skjermen. I noen ekstreme tilfeller har barn fått epileptiske anfall på grunn av overdrevent mye spilling.
    Øvreberg, Elisabeth
    Publisert: 31.01.11 00:00 Oppdatert: 01.09.14 13:46