Inspirasjonskilden Peter F. Hjort

UiTs første rektor  Peter F. Hjort døde 1. januar, og dekanen ved Det helsevitenskapelige fakultet ser på Hjort som en stor inspirasjonskilde.

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 04.01.11 00:00 Oppdatert: 06.01.11 11:24

Peter F Hjort=G06_1685=1.jpg (Bredde: 180px)
Peter F. Hjort har betydd mye for det
medisinske fagmiljøet ved Universitetet
i Tromsø. Foto: Gunnar Graff

- Det var trist å høre at Universitetets første rektor og tidligere professor ved vårt fakultet Peter F. Hjort har gått bort. Samtidig er det godt og viktig å minnes den betydning Hjort har hatt for UiT og ikke minst oppbyggingen av det medisinske fagmiljøet. Han var en grunnstein i etableringen av UiT og ledet arbeidet med den nye og revolusjonere medisinske studieplan i Tromsø, sier Arnfinn Sundsfjord, dekan for Det helsevitenskapelige fakultet.

Innovativ fagmann

Hjort var en mann som turte å tenke nytt. Hans oppbygging av Det medisinske fakultet her i Tromsø var innovativt og fremtidsrettet.

- Studieplanen i Tromsø var helt nyskapende med tidlig pasientkontakt og integrert, studentaktiviserende undervisning. Planen har vært ideologisk førende for andre studier ved UiT og ikke minst revisjon av medisinske studieplaner ved andre universitet, utdyper Sundsfjord.

Selv var Hjort spesiallege og dosent ved Rikshospitalet med blodsykdommer som spesialitet, og han tok initiativet for etableringa av den første foreningen for blødere i Norge i 1966.  Som kjent ble han i 1969 oppnevnt som leder for interimsstyret for oppbyggingen av Universitetet i Tromsø. Han var rektor i perioden 1972-73.

Hjort var senere leder av gruppen for helsetjenesteforskning ved Norges almenvitenskapelige forskningsråd, leder for samfunnsmedisin ved Nasjonalt folkehelseinstitutt og var lenge formann i Nasjonalforeningen for Folkehelsens eldreråd. I 1994 ble Hjort professor i geriatri ved UiT.

- Han var både en sterk faglig mann og en stor samfunnsbygger, sier Ole D. Mjøs til Nordlys.

Fortsatt en god rollemodell

Hjort brydde seg spesielt om Nord-Norge, og i følge hans venn og tidligere kollega, Arne Norøy, hadde Hjort en stor respekt for det nordnorske folk og han så viktigheten med å få en medisinerutdannelse i landsdelen.

- Det er også viktig å understreke hans betydning som rollemodell for mange kolleger med sin klartenkende, imøtekommende og vennlig væremåte, påpeker dekan Arnfinn Sundsfjord.

Man kan trygt si at Hjort spredte sin kunnskap videre. Han var nemlig opptatt av at Nord-Norge skulle ha medisinsk rekruttering.

- To av hans barnebarn er utdannet som leger ved vårt fakultet, den siste ble uteksaminert våren 2010. Peter F. Hjort har på mange måter gjennom sin livsgjerning hatt, og har forstsatt, en stor betydning for oss, avslutter Sundsfjord.

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 04.01.11 00:00 Oppdatert: 06.01.11 11:24