Førskolelærerutdanning i medvind
Førskolelærerutdanningen opplever en sterk medvind om dagen. Da HSL-fakultetet delte ut sine årlige priser, var det førskolelærerutdanningen som stakk av med Utdanningsprisen. Tidligere i høst var det NOKUT som var ute med rosende ord.
Førskolelærerutdanningen ble etablert i Tromsø i 1972 i provisoriske lokaler like ved Lærerskolen. Fra starten var det en populær utdanning. Viktig her var muligheten for desentraliserte tilbud. Veien har vært lang å gå til å bli en velrenommert del av Universitetet i Tromsø.
- Det har vært noe vi har fått til mot alle odds. Det er jo grunnskolen som de fleste tenker på når det er snakk om lærerutdanning. Men nå er førskolelærerutdanningen en integrert del. En viktig del av dette har jo også vært reformen som plasserte seksåringer inn i grunnskolen. Da fulgte førskolelærerne etter inn i skolen, sier Betty Steinsvik, universitetslektor og tidligere studieleder ved førskolelærerutdanningen.
![]() |
| En stolt instituttleder Sonni Olsen sammen med store deler av kollegiet ved førskolelærerutdanningen. De er fornøyde over å bli satt pris på og ser det som en bekreftelse. Og de trekker fram engasjerte studenter som en viktig årsak til suksessen. Foto: Torjer A. Olsen |
Stolthet og tilhørighet
- Studentene ved utdanningen vår opplever en stolthet og en tilhørighet som nettopp førskolelærerstudenter. Sånn har det ikke alltid vært, men dette er viktig for utdanningens suksess og videre utvikling, sier studieleder Helge Habbestad.
Instituttleder Sonni Olsen ved ILP sier seg enig med Habbestad:
- Dette er unikt. Andre steder er det slik at førskolelærerutdanningen har lavere status enn den øvrige lærerutdanningen. Jeg er veldig stolt av hva de har fått til her. Jeg ser at det skiller seg ut fra andre steder. Den tverrfaglige tenkningen og det profesjonsnære som gjennomsyrer måten man jobber på i førskolelærerutdanningen, er viktig. Dette anerkjennes som kvalitet også i NOKUT-evalueringen, noe jeg synes er bra. Alle profesjonsstudiene opplever den såkalte "akademiseringen" som en trussel. Men jeg ser på det å bli en del av universitetet og Akademia som positivt. Det er ikke bare en trussel. Vi skal bli gjenstand for høyere krav. Dermed må det akademiseres, helst uten å tape noe på veien, sier Olsen.
NOKUT-evaluering
Førskolelærerutdanning i Norge har nylig vært gjennom en nasjonal evaluering gjennomført for Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT). I denne evalueringen får utdanningen ved UiT gjennomgående svært gode tilbakemeldinger. I sin vurdering skriver evalueringskomiteen blant annet at utdanningen framstår som en utdanning med sammenheng og helhet.
|
Fra den årlige barnehagekonferansen i november i år. Foto: Torjer A. Olsen |
|
Fra NOKUT-evalueringen: De faglig tilsatte gir uttrykk for at samarbeidet ved utdanningen er velfungerende. Fagene har hovedvekt på fagspesifikk undervisning og i tillegg faglige samarbeidstema på tvers av fag. Faglærerne viser stor forståelse for at deres fag inngår i den større helheten. Dermed blir ikke enkelte fag viktigere enn andre. Balansen mellom fagspesifikk- og tverrfaglig undervisning virker gjennomtenkt og formålstjenlig og utdanningen har langt på vei lykkes med sitt tverrfaglige arbeid. Universitetet i Tromsø har også lykkes med å gjøre utdanningen til en akademisk utdanning samtidig som den tar vare på profesjonsaspektet. Dette kan i stor grad tilskrives det overnevnte faglige fokuset og samarbeidet innad i fagmiljøet samt avdelingens praksisnære FoU-satsing. Institusjonens tette samarbeid med øvingsbarnehagene bidrar i høy grad til en vellykket sammenstilling av teori og praksis. |
Fokus på refleksjon og forskning
I 2009 fusjonerte Høgskolen og UiT. Dette førte førskolelærerutdanningen inn i universitetsverdenen og kravet om forskning. NOKUT sin evaluering fører med seg mer enn ros. Det kommer også utfordringer for tida framover. En utfordring er å øke fokuset på forskningen.
- En ting som NOKUT etterlyser, er økt refleksjon og kritisk vurdering om forholdet mellom fag og praksisfelt, profesjonsutdanning og profesjonsutøvelse. Dette er viktig. Og de etterlyser prosjekter med mer teoretisk vinkling på faget. Vi har jo fått en stipendiat, Trine Kofoed, som jobber nettopp med dette. Flere FoU-grupper er i startfasen, så vi er i gang med fortsatt utvikling, sier Jorun Høier, dosent og ansvarlig for flere av forskergruppene.



