Populært forskningstorg

Over 4000 besøkende tok turen til årets forskningstorg i Tromsø.

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 27.09.10 12:01 Oppdatert: 27.09.10 15:22

Nordnorsk vitensenter 2010.JPG (Bredde: 560px)

På Nordnorsk vitensenter sin stand stilte alle i finstasen: Hedinn Gunhildrud (alias Galileo Galilei), Mona Holmø (alias Joseph von Fraunhofer), Thomas Berg (alias Hans Lipperskey) og Anne Bruvold (alias Isaac Newton). Foto: Randi M. Solhaug.
Se bilder fra Forskningstorget 2010.

Om lag 900 personer besøkte forskningsteltet utenfor Nerstranda fredag, og 3.300 var innom lørdag. Det vil si at cirka 4200 store og små var innom teltet for å se, oppleve og lære om forskning.

Det er en økning på et par hundre sammenlignet med i fjor.

Se programmet for Forskningsdagene 2010.

– Det er kjempegøy å se engasjementet fra de minste til de eldste, sier koordinator for Forskningsdagene i Troms, Else Bottengård.

– Dessuten er det stadig mer interaktivitet å spore på standene. Det er tydelig at de lærer av å studere hverandres stand, og det er spennende at de våger å ta i bruk nye måter å formidle på, legger hun til.

Se bilder fra Forskningstorget 2010 og Forskningsdagene i Tromsø.

Helsefak fikk førstepris

forskerlinja.jpg (Bredde: 560px)
Helsefak ble beste stand på forskningstorget 2010. Maria Arlén Larsen går forskerlinja ved Helsefak, og hun informerte ungdom om studietilbudet. Foto: Gunnar Graff:
Flere bilder fra Forskningstorget 2010.

Den beste standen på forskningstorget 2010 ble kåret lørdag, og det var Helsefak ved Universitetet i Tromsø som fikk førstepris.

Les mer om Helsefaks stand.
Mer fra Helsefak.

Begrunnelsen fra juryen er:

”Det helsevitenskapelige fakultet tar kontakt og søker dialog. Relevante modeller og aktiviteter kombinert med helhetlige bilder og illustrasjoner. Flere gode forskjellige aktiviteter. Forskerne forklarte på folkelig og forståelig måte”.

Andreplass gikk til Kreftforeningen for en klar helhet og for flere interessante aktiviteter knyttet opp mot temaet. Blant annet kunne publikum prøve seg på ”sugerørtesten”, og på den måten få et innblikk i hvordan det kan være å leve med KOLS eller lungekreft.

Tredjeplass gikk til Universitetssykehuset Nord-Norge ved petscan. Juryen mente de gjorde noe vanskelig og komplisert til noe som var lett å forstå. I tillegg var de kontaktsøkende og hadde mye på standen som vekket interesse.

Juryen besto av fire elever fra formgivningslinja og linja for medier og kommunikasjon ved Breivang videregående skole.

KELA på Nerstranda

DSCN0429.JPG (Bredde: 180px)
Årets forskningstorg var populært hos store og små. Foto: Gunnar Graff. Flere bilder fra Forskningstorget 2010.

Selv om Forskningstorget i Tromsø er over for i år, så fortsetter Forskningsdagene helt fram til og med søndag 3. oktober. Fram til da står det mye spennende på programmet i Troms.

– I Tromsø skal Kunstfakultetet ha KELA-performance på Nerstranda kjøpesenter tirsdag 27. september. De holder på så lenge senteret er åpent, og kundene kan vente seg kunstneriske uttrykk både i rulletrappen, heisen og andre steder, forteller Else Bottengård.

Hun påpeker også at ansatte ved UiT er gode på å delta på aktiviteter rundt om i Troms fylke i anledning Forskningsdagene.

Harald Gaski skal blant annet holde foredrag i Storfjord og Nordreisa 29. september, og professor Willy Guneriussen skal holde lunsjforedrag i Harstad 30. september, for å nevne noe.

Se flere bilder fra Forskningstorget 2010 på Flickr

På Nordnorsk vitensenter sin stand stilte alle i finstasen: Mona Holmø (alias Joseph von Fraunhofer), Hedinn Gunhildrud (alias Galileo Galilei), Thomas Berg (alias Hans Lipperskey) og Anne Bruvold (alias Isaac Newton). Foto: Randi M. Solhaug

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 27.09.10 12:01 Oppdatert: 27.09.10 15:22