Møter og disputaser trenger ikke bli avlyst selv om folk sitter askefast. Ved UiT merker Uvett stor pågang fra folk som ønsker videokonferanser. " /> Møter og disputaser trenger ikke bli avlyst selv om folk sitter askefast. Ved UiT merker Uvett stor pågang fra folk som ønsker videokonferanser. " />

Flere ønsker videokonferanse

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 20.04.10 13:26 Oppdatert: 20.04.10 13:44

– Vanligvis har vi to-tre videokonferanser i uka, men etter vulkanutbruddet på Island har vi merket veldig stor pågang fra folk som ønsker hjelp, sier førstekonsulent Stian Andreassen ved Uvett.

Disputas

Tirsdag 20. april disputerte Åshild Pedersen ved Institutt for arktisk og marin biologi ved Universitetet i Tromsø (UiT). Førsteopponent Søren Bondrup-Nielsen ved Acadia University i Canada kom seg ikke med fly til Norge, men han kunne likevel få med seg hele disputasen – fordi Uvett ordnet med videokonferanse.

Det er ikke første gang Uvett ordner dette. Allerede før helga ble en annen disputas avholdt ved hjelp av videokonferanse.

– Jeg vet at vi også har gjort det ved en tredje disputas. Det var ikke fordi noen satt askefast, men på grunn av sykdom. Det er likevel ikke hverdagskost at man benytter videokonferanse ved disputaser, forteller Andreassen.

Styremøte

Torsdag 22. april er det universitetsstyremøte ved UiT. Og møte blir det uansett om noen av styremedlemmene ikke kommer seg opp til Tromsø tidsnok. Uvett har et eget lokale hvor de kan holde videokonferanse med opptil flere deltakere som sitter andre steder i landet eller utlandet.

At flere møter blir avholdt ved hjelp av videokonferanse er for øvrig helt i tråd med Universitetet i Tromsøs miljøplan. Her står det blant annet at universitetet har som mål å øke antall årlige videokonferanser med 25 prosent innen utgangen av 2001, sammenlignet med 2009.

Universitetsledelsen anser at dette vil ha positive effekter både på miljø, økonomi og undervisning.

disputas_Åshild_Ø_Pedersen2.jpg (Bredde: 560px)

Fra Åshild Ønvik Pedersens (t.v) disputas tirsdag 20. april. førsteopponent Søren Bondrup-Nielsen følger med fra Canada. Foto: Randi M. Solhaug

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 20.04.10 13:26 Oppdatert: 20.04.10 13:44