Fusjon innen to år

Høgskolen i Harstad og Universitetet i Tromsø kan være fusjonert innen to år. Det kom frem etter den første offisielle fusjonssamtalen mellom HiH og UiT torsdag 3. september.

Solbakk, Mona
Publisert: 03.09.09 13:26 Oppdatert: 03.09.09 14:53

Fusjonssamtaler (Bredde: 560px)

Rektor Inger Aksberg Johansen ved HiH og rektor
Jarle Aarbakke etter den første fusjonssamtalen.
Foto: Mona Solbakk

- En fusjon må ikke skje for fort, men den bør heller ikke trekke ut i langdrag, sa rektor Jarle Aarbakke på pressekonferansen etter den første fusjonssamtalen med HiH.

Rektor ved HiH Inger Aksberg Johansen og rektor Jarle Aarbakke er tydelige på at de ønsker en fusjon mellom institusjonene, og gjerne innen to år. Styrene for UiT og HiH vil ha et felles styreseminar i oktober hvor det vil bli gitt føringer for den videre fusjonsprosessen.

Det beste for Nord-Norge
Rektor ved HiH Inger Aksberg Johansen understreker viktigheten av at dette er en frivillig prosess:

- Vi ikke fusjonere, men det er det beste for Nord-Norge. Vi står sterkere sammen, enn splittet i flere mindre og konkurrerende enheter. I tillegg er det bedre at vi tar initiativet selv. Denne prosessen blir hverken styrt av staten eller fylkeskommunen.

Høgskolen i Harstad har i dag 1400 studenter og merker konkurransen om studentene i Nord-Norge:
- Vi er midt i mellom UiT og Høgskolen i Bodø, og har utfordringer med å rekruttere studenter. Dette sammen med utviklingen i sektoren som går mot færre og større enheter, gjorde at vårt styre vedtok å innlede fusjonssamtaler med UiT, sier rektor ved HiH.

Bygge opp aktivitet i Harstad
- Vår plan er å bygge opp aktiviteten i oljehovedstaden i nord, og vi vil så snart som mulig ha dialog med arbeids- og næringslivet i regionen for å høre hvilke forventninger de har til en eventuell fusjon, sier Aarbakke.

Ledelsen ved HiH og UiT satser på å legge frem en intensjonsavtale om fusjon for styrene innen utgangen av 2009 med et tidsperspektiv på fusjon innen to år.

Solbakk, Mona
Publisert: 03.09.09 13:26 Oppdatert: 03.09.09 14:53