UiT har fått sin første elbil
Universitetet i Tromsø har tatt i bruk sin første elbil og ladestasjon. – Kjempeflott, sier miljø- og utviklingsminister Erik Solheim.
![]() |
| Renholdsleder Ann-Marit Bertsen viser fram elbilen sammen med nestleder i Tromsø Elbilforening, Morten Giæver, og rektor Jarle Aarbakke. Foto: Randi M. Solhaug |
Den som får æren av å kjøre den nye bilen, er renholdsleder Ann-Marit Berntsen. Med ti bygg å holde rene rundt om på øya, blir det en del bilkjøring. Elbilen kan kjøre 16 mil på en lading, og den lader seg opp i løpet av en natt.
- Også er den er overraskende bra å kjøre og veldig stillegående. Det blir spennende å se til vinteren hvordan den fungerer da, men jeg tror det skal gå bra, forteller Berntsen.
- Utrolig glad
Student og nestleder i Tromsø Elbilforening, Morten Giæver, er veldig glad for at UiT nå har begynt å bruke elbil og ikke minst at det finnes en ladestasjon som kan brukes av studenter og besøkende. Han håper flere bedrifter og privatpersoner følger UiTs eksempel:
- Foreløpig er det nok ikke mer enn fem elbiler i Tromsø - hvorav én er i privat eie, men det kommer nok flere. Vi har dessuten jobbet i to år for å få flere ladestasjoner, derfor er jeg utrolig fornøyd med at UiT nå har åpnet to. Tromsø kommune her sagt at det skal komme 100 i løpet av fire år, men foreløpig er det ikke så mange, forteller Giæver.
- Universitetet er med andre ord tidlig ute. Med fusjonen har UiT ekspandert i størrelse, og selv om man ikke skal overdrive avstandene her så er det godt å kunne tilby en miljøvennlig transport, sier rektor Jarle Aarbakke.
Elbil-landet Norge
Onsdag 26. august var miljø- og utviklingsminister Erik Solheim på besøk ved Universitetet i Tromsø. Her holdt han et foredrag om miljøvern og hvordan Norge kan bli bedre på dette. Han lanserte da forslaget om at Norge skal bli kjent ute i verden som "elbil-landet", og ble glad for å høre at UiT tar utfordringen:
- Det er kjempeflott, gratulerer med det. Vi er helt i startfasen av en revolusjon når det gjelder elbiler og det kommer til å spre seg veldig raskt.
- Uansett hva man gjør på kollektivtrafikk-siden, så er det ikke til å komme bort fra at privatbilen vil være viktig for mange mennesker. Ergo må vi satse på elbiler. Nesten alle de store bilselskapene i verden har mulighet til å bygge dem, så det er om og gjøre at det blir lagt til rette for en slik satsing. Elbiler kan man dessuten lade om natta når strømforbruket er lavest. I et stort land som USA har man kapasitet til å lade millioner av elbiler om natta - uten å måtte gjøre noen som helst investering i forkant, sier Solheim.
Av breddeuniversitetetene i Norge er det kun Universitetet i Tromsø og NTNU som har egne elbiler i dag.
![]() |
| Jarle Aarbakke og Morten Giæver benytter ladestasjonen for første gang. Foto: Randi M. Solhaug |




