NUFU og NOMA evalueres
NORAD har engasjert konsulentfirmaet COWI til evalueringen av samarbeidsprogrammene NUFU og NOMA.
UiT skal i første omgang bidra til evalueringen med en selvevaluering, fristen for tilbakemelding til COWI er 15.06.09.
Vi sakser fra Stortingsmelding nr 14 (2008-2009) Internasjonalisering av utdanning om samarbeidsprogrammene NUFU og NOMA (Kap. 5.5.2, s 59):
Norad har i dag to programmer for samarbeid mellom nord og sør – Norsk samarbeidsprogram for utvikling, forskning og utdanning (NUFU) og Norads program for masterstudier (NOMA). Programmene blir administrert av SIU.
NUFU-programmet støtter samarbeid og prosjekter mellom norske universiteter og høyskoler og deres partnerinstitusjoner i utviklingsland. Formålet er å bygge bærekraftig kapasitet og kompetanse innenfor forskningsbasert utdanning ved universiteter i utviklingsland med relevans for nasjonal utvikling og fattigdomsreduksjon. Prosjektaktiviteten omfatter felles forskningsprosjekter, utdanning av master- og ph.d.-kandidater, utvikling av master- eller ph.d.-programmer, opplæring av teknisk og administrativ stab og publisering og annen formidling av forskningsresultater.
NOMA-programmet skal støtte utvikling og drift av mastergradsprogrammer i utviklngsland basert på samarbeid mellom institusjoner for høyere utdanning. Mastergradsprogrammer som mottar støtte fra NOMA, er etablert og utviklet i nært samarbeid med norske institusjoner. Utgangspunktet for samarbeidet er behovene og prioriteringene i utviklingsland.
Kunnskapsdepartementet erfarer at disse programmene er populære og etterspurte fra studenter og institusjoner i utviklingsland, men at endret innhold har medført behov for å diskutere både programmenes innretning og innvirkning for norske institusjoner som deltar i ordningene.
Norad har besluttet at begge programmene skal evalueres i 2009, og Kunnskapsdepartementet med underliggende institusjoner vil bli trukket inn i dette arbeidet. Det vil være viktig å beholde et utviklingsorientert engasjement i sektoren. Departementet må bidra til at både kunnskapspolitiske og andre politiske prioriteringer blir ivaretatt i slike programmer.


