Sanksjoner på forsinket sensur

I de to siste utdanningsmeldingene ved UiT pekes det på at alle fakultetene overskrider sensurfristene. Universitetsstyret har vedtatt økonomiske sanksjoner på forsinket sensur.

Sojtaric, Maja
Publisert: 06.05.09 14:28 Oppdatert: 08.05.09 10:09

Universitetsstyret blir bedt om å vedta at det innføres sanksjoner på sensur som er mer enn en uke forsinket.  Hvis vedtaket går gjennom vil ordningen tre i kraft fra og med høstsemesteret 2009.

OPPDATERING: Denne saken er nå vedtatt av Universitetsstyret.

Studentene har i stor grad engasjert seg i denne saken. Utdanningspolitisk ansvarlig for Arbeidsutvalget (AU) i Studentstyret Marianne Aagaard har jobbet med dette forslaget.

- Administrasjonens innstilling er helt i tråd med det vi har foreslått og som vi nå håper vil bli vedtatt. AU er veldig fornøyd med det gode samarbeidet vi har hatt med utdanningsdirektøren og administrasjonen for øvrig i denne saken, forteller Aagaard.

I praksis betyr dette at der sensuren foreligger mer enn en uke etter den lovpålagte sensurfristen skal fakultetene trekkes 1000 NOK pr besvarelse på den enkelte eksamen. Dette gjelder også klagesensur.

Tror det vil fungere
NTNU og Universitet for miljø- og biovitenskap har allerede innført slike sensurordninger. NTNU melder at antallet forsinkelser har blitt betydelig lavere etter at sanksjonene ble innført. Aagaard har tro på at økonomiske sanksjoner vil fungere i Tromsø også.

I dag skal sensuren foreligge tre uker etter avgitt besvarelse, så fremst det ikke eksisterer særlige grunner for utsettelse. I de to siste utdanningsmeldingene var det klart at alle fakultetene overskred sensurfristene.

Studentstyret har særlig satt søkelys på forsinkelser etter klage på karakterfastsettelse. Fakultetene har begrunnet slike forsinkesler med at klagesensuren ofte skjer i ferien og at feriavvikling gjør det vanskelig å overholde sensurfristen.

- Disse problemene er det mulig å gjøre noe med. Ferieavviklinga kommer hvert år på samme tid og å overholde frister handler blant annet om vilje og logistikk. Grunnen til at vi har bedt om økonomiske sanksjoner er at fakultetene har fått oppfordringer om å holde seg innenfor lovpålagte frister flere ganger, uten at de har klart dette. Med tanke på den drastiske forbedringa på NTNU, så tror jeg at økonomiske sanksjoner vil gjøre det mulig å holde seg innenfor de lovpålagte frister på UiT også, sier Marianne Aagaard.

For å avhjelpe situasjonen med ferieavvikling forslår Universitetsdirektøren at fakultetene oppnevner både vanlig eksamenskommisjon og klagekommisjon i forkant, etter en tidsbesparende modell tidligere brukt ved to avdelinger på Høgskolen.

Sojtaric, Maja
Publisert: 06.05.09 14:28 Oppdatert: 08.05.09 10:09