Her er de nye dekanene

To kvinner og tre menn fikk i dag tilbud om dekanstillinger ved de nye fakultetene ved UiT.

Fagertun, Thoralf
Publisert: 07.05.09 13:54 Oppdatert: 17.02.10 14:11

Elvevoll
Edel Elvevoll. Foto: NFH
Dekan ved Fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi: Edel Elvevoll
Elvevoll (født 1958) er sivilingeniør innen industriell petrokjemi fra NTH i 1983. Hun sluttførte sin doktorgrad innen kjemiteknikk ved NTH i 1988. Elvevoll er ansatt ved Universitetet i Tromsø, Institutt for marin bioteknologi. Hun har hatt ulike stillinger ved Fiskeriforskning/Nofima marin fra 1983 og fram til hun startet ved UiT i 2001. Elvevoll innehar ulike verv regionalt, nasjonalt og internasjonalt. Hun er for tiden medlem av styret i Teknologirådet, SINTEF Nord, Innovasjon Norge Troms, Tromsø forskningsstiftelse og NORFRA: Hun har gjennomført Forsvarets høgskole, sjefskurs og Nord Norsk Lederutvikling sitt hovedprogram.

Braekhus
Hege Brækhus. Foto: Randi Solhaug
Dekan ved Det juridiske fakultet: Hege Brækhus
Brækhus (født 1949) er utdannet jurist ved Universitetet i Oslo og avsluttet sin doktorgrad i jus ved Universitetet i Tromsø i 1995. Brækhus arbeider ved Det juridiske fakultet ved UiT som professor, noe hun har gjort siden 2005. Før hun ble professor, har Brækhus jobbet som amanuensis og førsteamanuensis. Hun har også erfaring fra Kommunaldepartementet og Distriktenes Utbyggingsfond. I tillegg har hun vært advokatfullmektig ved Advokat Rigmor Røger og advokat ved Advokatfirmaet Brækhus og Elvenes. Brækhus innehar en rekke verv ved UiT og har tidligere hatt stillingen som dekan ved Det juridiske fakultet.

Sundsfjord
Arnfinn Sundsfjord. Foto: Magnus Aamo Holte
Dekan ved Det helsevitenskapelige fakultet: Arnfinn Sundsfjord
Sundsfjord (født 1958) er utdannet lege ved Universitetet i Tromsø i 1983. Han sluttførte sin doktorgrad innen medisin i 1994. Sundsfjord har hatt en lang karriere som lege ved RiTø og UNN (assistent-, over-, avdelings-, overlege). Han har også innehatt stillingen som førsteamanuensis/professor ved UiT i perioden 1995-2009. Sundsfjord er i dag seksjonsoverlege/faglig ansvarlig ved Nasjonalt kompetansesenter for påvisning av antibiotikaresistens ved UNN.

Arnfinn Sundsfjord innehar i dag vervet som prodekan for forskning ved Det medisinske fakultet ved UiT. Han er leder for arbeidsgruppen for antibiotikaspørsmål oppnevnt av Helsedirektoratet. Sundsfjord innehar også det redaksjonelle ansvaret for flere norske og utenlandske legetidsskrifter.

Hald
Morten Hald. Foto: Maja Sojtaric
Dekan ved Fakultet for naturvitenskap og teknologi: Morten Hald
Hald (født 1954) er utdannet geolog ved Universitetet i Bergen i 1980. Han sluttførte sin doktorgrad innen geologi ved Universitetet i Tromsø i 1987. Hald har vært ansatt ved UiT siden 1980 i stillinger som stipendiat, førsteamanuensis og professor. Han er i dag instituttleder ved Institutt for geologi, en stilling han har hatt siden 2005. Hald har deltatt på UiTs lederkurs i perioden 2002 - 2005 og innehar en rekke ulike verv ved universitetet.

Nafstad
Petter Nafstad. Foto: Thoralf Fagertun
Dekan ved Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning: Petter Nafstad
Nafstad (født 1950) har magistergrad i filosofi fra Universitetet i Oslo i 1979. Han har vært ansatt ved Universitetet i Tromsø i ulike stillinger (førsteamanuensis, professor og instituttleder) og innehar i dag stillingen som dekan ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet. Nafstad har i en kort periode vært ansatt ved Universitetet i Bergen, hvor han ledet en del av opplæringsprogrammet som fører frem til graden dr.polit. Nafstad er medlem av styret for UiT, samt leder av styret for Barensinstituttet.

Dekan ved Det kunstfaglige fakultet vil bli ansatt under universitetsstyremøtet i juni.

Fagertun, Thoralf
Publisert: 07.05.09 13:54 Oppdatert: 17.02.10 14:11