Nok et nei fra regjeringen

Det blir ingen bevilgning til nytt medisin- og helsebygg i årets statsbudsjett heller.

Madsen, Linn Sollied
Publisert: 08.10.12 10:00 Oppdatert: 08.10.12 14:53

Det nye MH II forblir en drøm i hvertfall ett år til. Illustrasjon: Medplan as arkitekter

Regjeringens statsbudsjett for 2013 gjør det klart at Universitetet i Tromsø nok en gang ikke får penger til et nytt medisin og helsebygg.

UiT har flagget et stadig økende behov for Medisin- og helsebygg, trinn 2, siden 2008, men må altså belage seg på å vente enda lengre.

Skrikende behov

– Medisin og helse er blant velferdsstatens viktigste utdanninger, og forskningen på området er i rivende utvikling og gir grunnlag for ny industri og vekst innenfor blant annet biomedisin og bioteknologi, sier rektor Jarle Aarbakke.

Helse Nords kompetansebehovsutredning viser at det må utdannes langt flere enn i dag for å dekke behovet i framtida. Dette gjelder flere av helseprofesjonene UiT utdanner til, deriblant sykepleiere, farmasøyter, ergoterapeuter, fysioterapeuter og leger. Behovet for antall nyutdannede leger et stipulert til ca. 950 per år. I dag utdanner vi ca. 580 leger i året Norge.

Mangler plass

– Det er stor søking til disse fagområdene, og i dagens bygg er det 1000 flere studenter enn bygget er dimensjonert for. Studenter sitter i trappa under forelesninger, har lesesalsplasser i brakker og gruppearbeid i vrimlearealer. Nå kan vi ikke vente lenger dersom vi skal unngå negative konsekvenser for helsefaglig utdanning og forskning i nord, og for folks helse i nord og sør, sier han.

Les mer om det planlagte medisin og helsebygget, trinn II.

Nytt isgående fartøy

Slik blir det nye forskningsfartøyet

Men heldigvis er det også hyggelig lesning i det nye statsbudsjettet. Regjeringen bevilger penger til et nytt isgående fartøy, der UiT blir hovedbrukere. Fartøyet skal deles med Havforskningsinstituttet og Norsk Polarinstitutt.

– Vi er selvsagt skuffet over at det ikke blir noe nytt MH-bygg i denne omgang, men glad for at regjeringen følger opp nordområdepolitikken med et isgående fartøy. Dette er jo et forslag som jeg selv spilte inn som leder av ekspertutvalget i 2006, sier Aarbakke.

– Vi gleder oss over dette, men det betyr én ting i klartekst: Det vil gå minst ett år til før dette gryteklare bygget vil komme på plass i statsbudsjettet.

Og rektor har planen klar.

– Den nye helseministeren kjenner nordområdene som sin egen bukselomme, og vi vil vise ham at morgendagens utdanning av helsearbeidere skjer her i nord, men vi må ha et hus, avslutter han.

Mer forskning og studiepoeng

Regjeringen foreslår i statsbudsjettet å bevilge totalt kr. 2, 028 milliarder kroner til Universitetet i Tromsø. Det vil bety en økning på 8,1 prosent nominelt fra 2012.

Universitetet har en tydelig økning både i antallet doktorgrader og publikasjonspoeng (publiserte artikler i vitenskapelige tidsskrifter). Samtidig har UiT en markant økning i studiepoengproduksjonen, dvs. at flere studiepoeng er avlagt ved UiT enn året før. Disse faktorene er i stor grad avgjørende når pengene fra staten skal fordeles til universitetene.

Madsen, Linn Sollied
Publisert: 08.10.12 10:00 Oppdatert: 08.10.12 14:53