Utvider busstilbudet til UiT
![]() |
|
Byråd for byutvikling, Ragni Løkholm Ramberg, og fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo, presenterte de nye bussrutene. Her står de på holdeplassen, der alle busser til UiT/UNN skal gå fra i sentrum. Alle foto: Karine Nigar Aarskog |
Troms fylkestrafikk setter opp til sammen 250 nye avganger i uka over hele byen. Seks av disse er såkalte X-ruter som går i rushtida mandag til fredag, mellom de ulike bydelene og UiT/Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN). Markeds- og informasjonssjef i Troms fylkestrafikk, Lars Sigurd Eide, sier de nye rushtidsrutene vil løse problemet som innimellom har oppstått med fulle busser til og fra universitetsområdet.
– Nå får alle bydelene direkteruter, og det vil fordele presset på bussene, sier Eide.
– Dette er vi glad for. At busstilbudet øker, er i tråd med vår miljøplan, der måler er at ansatte og studenter skal gå over til mer miljøvennlig transport, sier bygg- og eiendomsdirektør ved UiT, Erland Loso.
Les også: Nå blir det p-betaling
Til glede for flere
Noen av rutene er nye, mens andre erstatter tidligere ruter og får hyppigere avganger. Rushtidsrutene kjører hverdager mellom klokka 06 og 09 og mellom klokka 14 og 17.
– Dette gjør det mulig for flere å reise kollektivt i Tromsø, sier fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo.
Her kan du søke etter rutetabeller for buss, båt og ferge
Sammen med representanter fra Troms fylkestrafikk og Tromsø kommune, presenterte han det nye busstilbudet i Tromsø mandag formiddag.
– Det er en stor glede for meg å kunne si litt om ett av de viktige tiltakene som Tromsø-innbyggerne kommer til å oppleve knyttet til kollektivtrafikken framover, sier Prestbakmo.
En holdeplass i sentrum
Troms fylkeskommune, Tromsø kommune og Samferdselsdepartementet har inngått en såkalt belønningsordning for å utvikle og legge til rette for kollektivtilbudet i byen. Til sammen skal det brukes 260 millioner kroner de fire neste årene på å bedre kollektivtilbudet i Tromsø. Ordningen var på plass i juni i år, og nå iverksettes de første tiltakene. Det vil på sikt bli ti nye busser i systemet, som hver har en kapasitet på nærmere hundre personer.
– Vi vil også optimalisere holdeplassene i sentrum, sier Prestbakmo.
![]() |
|
Lars Sigurd Eide er markeds- og informasjonssjef i Troms fylkestrafikk. |
Det innebærer at alle busser som går til UiT/UNN fra sentrum går fra samme holdeplass. Ny avgangsholdeplass for disse bussene blir Fredrik Langes gate F6 ved Austadbygget.
– Passasjerer som skal til UiT eller UNN fra sentrum skal bruke denne holdeplassen, og de kan gå om bord på den første bussen som kommer, forteller Lars Sigurd Eide.
Satser kollektivt
Bakgrunnen for at Tromsø får belønningsmidlene, er at en stor del av trafikkveksten de fire neste årene skal løses nettopp ved å satse på kollektivtrafikk.
– Over hele den politiske linja har vi forpliktet oss til at all trafikkvekst i Tromsø skal komme over kollektiv, sykkel og gange. Det vi gjør nå er en start for å nå det målet. Det er et betydelig løft, sier byråd for byutvikling i Tromsø, Ragni Løkholm Ramberg.
– Det blir et betraktelig bedre busstilbud for alle som ønsker å velge kollektivt. I beste fall blir vi så gode at vi klarer å kvalifisere til en bymiljøavtale for Tromsø-området etter at denne fireårsperioden er over, supplerer Prestbakmo.
Tromsø er allerede Norges tredje beste kollektivby. I dag skjer 12 prosent av alle reiser kollektivt. Ramberg håper likevel at enda flere Tromsø-borgere vil benytte seg av kollektivtilbudet:
– Det er vi avhengig av hvis vi skal fortsette å få denne type tiltak gjennom belønningsordningen. Ordningen er fantastisk, og den forplikter oss. Vi er nødt til å slutte oss til den ambisiøse målsettingen som alle de politiske partiene har, sier hun.
Deler ut gratisbilletter
For å gi folk litt drahjelp, deler Troms fylkestrafikk ut over 100 000 gratisbilletter som gjelder for de tre første dagene etter at det nye busstilbudet er innført.
– Husstandene i Tromsø får fribilletter i posten til å prøve de nye ekspressrutene, forteller Eide.
Han oppfordrer alle reisende til å sette seg inn i hvor de nye bussrutene går og bruke reiseplanleggeren til Troms fylkestrafikk aktivt.
– Holdeplassene på de nye rutene trenger ikke være på samme sted som i dag. Folk må selv gå inn og sjekke hvor deres nærmeste holdeplass blir, sier Eide.
Les også: Lover flere sykkelstativ på campus




