Ny gang- og sykkelbru på plass

Den nye brua over tverrforbindelsen ble i helgen løftet på plass. Men fortsatt gjenstår en del arbeid.
Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 21.09.15 13:00 Oppdatert: 21.09.15 13:45

Den nye gang- og sykkelbrua kom på plass i løpet av helgen. Alle foto: Kjell P. Berntsen

Den nye gang- og sykkelbrua kom på plass i løpet av helgen.

Alle foto: Kjell P. Berntsen og Harald Grape

I helgen var tverrforbindelsen stengt, for å få den nye gang- og sykkelbrua på plass.

– Løftinga gikk smertefritt, takket være nøyaktighet, presisjon og god planlegging. Fordi vi fikk stengt tverrforbindelsen og fikk ro, ble dette gjort på en trygg og god måte i løpet av de to dagene som var satt av. Vi var ferdig klokka 19 søndag kveld, sier prosjektleder ved Bygg- og eiendomsavdelingen ved UiT, Kjell P. Berntsen.

Med presisjon og god planlegging kunne brua løftes trygt på plass.

Med presisjon og god planlegging kunne brua løftes trygt på plass.

Brua er en viktig del av den totale trafikkløsningen for Breivang når Handelshøgskolen tar i bruk sitt nybygg i august neste år.

Les også: Slik blir nye Breivang

Planleggingen av hele området begynte i 2012, og har vært delt inn i flere byggetrinn: Å renovere og forsterke den gamle husmorskolen og bygge nytt, utomhusarbeid og ny gang- og sykkelbru. Alt skal stå ferdig neste høst. 

– Vi ser for oss en innflyttingsfase og innkjøring på vårparten, sier Berntsen.

Betong og kobber
Han forteller at den nye brua består av en kombinasjon av stål, tre og betong, med et kobberbeslag rundt buene. Før selve brua ble løftet på plass, var det gjort forberedende arbeid med betongkonstruksjoner og brukar på hver side av veien. 

– Brua består av prefabrikkerte konstruksjoner, som delvis kommer fra verksted og delvis ble skrudd sammen på byggeplassen før de ble løftet på plass, sier Berntsen.

Ordentlig markering
Men selv om brua er på plass, gjenstår det noe arbeid rundt, som asfaltering og belysning. Derfor kan den ikke tas i bruk før tidligst februar neste år. 

– Det er fortsatt hektisk aktivitet og anleggstrafikk på området ved bygget, der som den nye gang- og sykkelstien skal passere. For å ivareta trafikksikkerheten kan vi ikke åpne brua før den mest hektiske byggeaktiviteten er over, sier Berntsen.

Deler av gang- og sykkelstien vil derfor være innenfor et inngjerdet anleggsområde en stund framover.

– Når anleggstrafikken avtar, vil vi kanskje flytte gjerdet. Vi vil vurdere det når vi kommer på nyåret, sier Berntsen. 

– Blir det en markering med snorklipping når brua åpnes?

– Ja, det er klart. Vi må lage en skikkelig markering når vi kommer så langt, svarer prosjektlederen. 

Konstruksjonen består av betong, tre og stål.

Konstruksjonen består av betong, tre og stål.

Les også: Handelshøgskolen i Tromsø i ny drakt

Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 21.09.15 13:00 Oppdatert: 21.09.15 13:45
Vi anbefaler