UiT-artikler lest 3,4 millioner ganger
Mens kunstig intelligens setter stadig større preg på det digitale medielandskapet, holder Store norske leksikon (SNL) fast på sitt oppdrag: Å formidle kunnskap forfattet av mennesker – og for mennesker.

I løpet av det siste året er leksikonartikler med UiT-tilknytning lest over 3,4 millioner ganger. Universitetet har nå 64 fagansvarlige og fagmedarbeidere knyttet til SNL. Disse har ansvar for hele 9 198 artikler fordelt på 224 fagområder.
– Vi håper dette tallet vil øke ytterligere i året som kommer. UiT er én av institusjonene der Store norske leksikon virkelig er på jakt etter flere bidragsytere, sier sjefredaktør Erik Bolstad.
Forskning som når ut
Få andre formidlingskanaler kan vise til like høy leseroppslutning som Store norske leksikon. I 2024 ble artiklene i SNL lest 115 millioner ganger. Artikler skrevet eller røktet av fagansvarlige ved UiT alene stod da for over 3,3 millioner visninger.
De mest leste UiT-bidragsyterne siste år er Gulbrand Alhaug, som har ansvar for over 5 800 artikler lest nærmere 640 000 ganger det siste året. Frode Svartdal (254 artikler, lest 355 000 ganger) og Karl Frafjord (292 artikler, lest 331 000 ganger) følger tett bak.
En motvekt til KI-generert innhold
Mens norske aviser, forlag og nettsider i økende grad tar i bruk kunstig intelligens til å produsere tekst, holder Store norske leksikon fast ved et annet prinsipp:
– Det er viktig å holde SNL fullstendig fritt for KI. SNL er en formidlingsplattform for forskere, og leserne skal kunne stole på at alt de leser er forfattet av mennesker, sier Bolstad.
I 2025 vil SNL trolig være det største norske nettstedet som fortsatt kun publiserer menneskeskrevet og kvalitetssikret innhold.
Et unikt samarbeid
Bak Store norske leksikon står den ideelle, ikke-kommersielle foreningen Store norske leksikon. Den ble etablert i 2014 av Fritt Ord, Sparebankstiftelsen DNB, Det Norske Videnskaps-Akademi og NFF. I dag er alle de ti norske universitetene, flere høgskoler og andre ideelle organisasjoner medlemmer av foreningen.
Dette gjør SNL til et felleseie og samtidig et felles løft: en nasjonal kunnskapsplattform med forskere og eksperter som formidler direkte til befolkningen.
– Modellen der akademiske institusjoner samarbeider om ett felles oppslagsverk er unik i verdenssammenheng – og den fungerer, sier Bolstad.
UiT bidrar – vil du også?
Totalt er over 8 000 artikler i leksikonet skrevet av personer som er eller har vært knyttet til UiT. Nå ønsker både SNL og universitetet seg flere faglige bidragsytere som kan være med på å styrke denne viktige kunnskapsformidlingen.
– Vi er stadig på jakt etter flere bidragsytere til leksikonet, og fagpersoner ved UiT er hjertelig velkomne til å bidra, sier sjefredaktør Erik Bolstad.
Kortnytt fra Seksjon for kommunikasjon