25 mill til UiT-prosjekter med radikalt potensial

Forskningsrådet deler ut 237 millioner kroner til forskning på nye teknologier med radikalt potensial. To UiT-prosjekter får midler.

Nærbilde av mikroskop
Vi trenger mer kunnskap og at kunnskap blir tatt raskere i bruk, heter det fra forskningsrådet, som deler ut 237 millioner kroner til forskning på nye teknologier med radikalt potensial. Foto: Pixabay
Portrettbilde av Eidum, Espen Viklem
Eidum, Espen Viklem espen.eidum@uit.no Kommunikasjonsrådgiver
Publisert: 14.10.24 14:20 Oppdatert: 15.10.24 09:43
Helse og velferd Naturvitenskap Teknologi

– Forskning og nye metoder er helt nødvendig for å sikre jobber og få til den grønne omstillingen vi trenger. Når forskere og næringslivet jobber sammen, skaper vi løsninger som virkelig kan ta samfunnet vårt videre, sier næringsminister Cecilie Myrseth i en pressemelding.

25 mill til UiT-prosjekter

I alt 18 prosjekter får nå finansiering til forskning på bioteknologi, IKT og nanoteknologi. Ved UiT får to prosjekter i alt 25 millioner kroner. Stikkord for de to UiT-prosjektene, henholdsvis fra Fakultet for naturvitenskap og teknologi (NT-fak) og Det helsevitenskapelige fakultet (Helsefak) er:

•  Convergence of nanofabrication, nanoscopy, transcriptomics, and algae technologies for sustainable fish feed

• Smart nanotechnology for pulmonary delivery of new generation antimicrobial peptides to combat respiratory superinfections

Førstnevnte prosjekt får tildelt 15 millioner kroner, sistnevnte drøyt 9,8 millioner kroner av forskningsrådet.

– Trenger mer kunnskap raskere

Bioteknologi, IKT og nanoteknologi har sitt utspring i grunnforskning og tverrfaglig samarbeid i fag som biologi, kjemi, fysikk, elektronikk og materialteknologi.

– Vi trenger mer kunnskap og at kunnskap blir tatt raskere i bruk. Dette vil være viktig for å styrke norsk konkurransekraft. Disse prosjekter er viktig for å utforske mulighetene som ligger i teknologier med radikalt potensial, sier administrerende direktør i Forskningsrådet Mari Sundli Tveit.

Kortnytt fra Det helsevitenskapelige fakultet, Fakultet for naturvitenskap og teknologi
Eidum, Espen Viklem espen.eidum@uit.no Kommunikasjonsrådgiver