På helsa løs!

Det var god stemning da UiT arrangerte pubkveld med forskerne under årets Forskningsdager!

Forsker fra UiT forteller publium på forskerpub om hva de har arbeidet med
Forsker Oliver Vanderpoorten presenterer sitt arbeide på Nanospacer, et verktøy for å kunne se helt ned på nanonivå! Foto: Petter Bjørklund
Portrettbilde av Berg, Tor Olav
Berg, Tor Olav tor.o.berg@uit.no Rekrutteringsansvarlig
Publisert: 30.09.24 10:39 Oppdatert: 01.10.24 09:59
Helse og velferd Klima Lov og rett Naturvitenskap Teknologi

En god blanding av stipendiater og professorer var på Skarven forrige uke for å fortelle om forskninga si.

Årets tema for Forskningsdagene er helse, og arrangementet hadde derfor fått navnet “På helsa løs!”. Det foregår mye spennende forskning på universitetet knyttet til nettopp helse og Forskerpuben gjør det mulig å formidle forskninga si til et bredere publikum i en uformell og avslappet setting. Publikum fikk lære om sjeldne sykdommer, fedmeepidemien blant barn, steinmel fra isbreer og hvordan KI kan brukes av helsepersonell.

KI + helse = sant?

KI (kunstig intelligens) gjør inntog på flere og flere arenaer – ikke minst i helsesektoren. Stipendiat Jørgen Aarmo Lund KI fortalte om hvordan KI kan støtte medisinsk personell i å gjøre vurderinger av pasienter, og hvordan den jobber for å komme frem til vurderingene. En sentral diskusjon i samfunnsdebatten i Norge i dag er kvalitetssikring av KI. Dette er spesielt viktig når man skal vurdere pasienter.

Doktorgradsstudent Jørgen Aarmo Lund presenterer sin forskning innen bruk av KI i helsesektoren Foto: Petter Bjørklund

Det finnes flere typer arvelige sykdommer, men noen er så sjeldne at de nesten ikke kan dokumenteres! Det er tidvis vanskelig å forske på sjeldne sykdommer, rett og slett fordi det er så få som har dem, forklarte professor Ole Kristian Greiner-Tollersrud. Han har i flere tiår forsket på sjeldne arvelige sykdommer, og hvordan de har oppstått. Dette har blant annet ført til utviklingen av en medisin mot en type lysosomal avleiringssykdom.

Professor Ole Kristian Greiner-Tollersrud har lenge jobbet med sjeldne arvelige sykdommer Foto: Petter Bjørklund

Jorda har ei helse

Det er ikke bare mennesker som har en helse. Stipendiat Silje Waaler fra Institutt for geovitenskap kunne fortelle at steinmel fra isbreer kan påvirke både økosystemene på jorda vår og, som en konsekvens, oss mennesker.

Doktorgradsstudent Silje Waaler viser sitt arbeid fra isbreene på Svalbard Foto: Petter Bjørklund

God helse er ikke bare å være sykdomsfri, sa professor Trude Haugli til et engasjert publikum. For å ha en god helse må du også ha gode vilkår for et godt liv og en god helsestandard. Fedme blant barn er en global pandemi, og er ifølge WHO en av de mest alvorlige helseutfordringene i verden. Professor Haugli har sett på hvordan staten har et ansvar for å sikre barns rett til den høyeste oppnåelige helsestandarden. Dette ansvaret er nedfelt i både Norges grunnlov og FNs barnekonvensjon. Likevel er det mange utfordringer knyttet til bekjempelse av barnefedme, for eksempel hvordan man håndhever norsk lovgivning om markedsføring av usunn mat rettet mot barn i sosiale medier.

Professor Trude Haugli legger frem hvordan staten må ta ansvar for å sikre god helsestandard for barn. Foto: Petter Bjørklund

Siste mann ut på årets forskerpub var forsker Oliver Vanderpoorten. Han har vært med på å utvikle et dekkglass til mikroskop som gjør det mulig å se molekyler og partikler i prøver. Diagnostikk er et viktig verktøy som lar oss oppdage sykdom ved hjelp av for eksempel blodprøver eller andre kroppsvæsker.

– Vi storkoser oss, sa Elin Glad, som var på forskerpuben sammen med en god venninne denne kvelden. Det forskes på så mye kult på UiT! Forskerpub er en unik anledning for oss utenforstående til å få et innblikk i noe av dette. Jeg synes det er tøft at forskerne tar utfordringa. Det er sikkert ikke lett å fortelle om forskninga si til et publikum som ikke kjenner til fagområdet deres. Og det på 15 minutter!

Kortnytt fra Fakultet for naturvitenskap og teknologi, Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning, Det juridiske fakultet, Det helsevitenskapelige fakultet
Berg, Tor Olav tor.o.berg@uit.no Rekrutteringsansvarlig