Festival i Tromsø vil løfte fram musikk komponert av kvinner

Når ERASMUS+ konsortiumet inviterer til Voices of Women Festival i Tromsø, er målet å gi musikk komponert av kvinner den anerkjennelse og oppmerksomhet den fortjener.

En gruppe kvinner utendørs smiler til kamera
Voices of Women er et tverrfaglig samarbeidsprosjekt mellom universiteter i Norge, Nederland og Tyskland. Her er deltakerne i prosjektet, som nå inviterer til festival i Tromsø. Foto: Lilli Mittner
Portrettbilde av Eidum, Espen Viklem
Eidum, Espen Viklem espen.eidum@uit.no Kommunikasjonsrådgiver
Publisert: 06.11.23 07:00 Oppdatert: 20.11.23 08:08
Kunst og kultur Språk og litteratur

Filosofiske samtaler på Skarven, lørdagskonsert i Rødbanken, besøk på utstillingen 28% ved Nordnorsk Kunstmuseum, høytlesning ved Perspetktivet Museum, Salong ved Bryggejentene; dette er bare noen av arrangementene under Voices of Women (VOW) som finner sted i Tromsø fra 19. november.

Synliggjøre det ukjente

Hovedpoenget med VOW er å synliggjøre musikk komponert av kvinner som er ukjent, forteller professor Bettina Smith, prosjektlederen ved Universitetet i Stavanger. Voices of Women er et tverrfaglig samarbeidsprosjekt mellom universiteter i Norge, Nederland og Tyskland.

Her finner du festivalprogrammet

Jeg tror det er ganske unikt at kunst og humanistisk forskning har fått midler fra EU. Så vidt jeg kan se at det første gang at EU finansierer et kunstnerisk vitenskapelig prosjekt som fokuserer på den såkalte vestlige kunstmusikken komponert av kvinner, sier Lilli Mittner, førsteamanuensis ved Senter for kvinne- og kjønnsforskning.

I prosjektet bidrar UiT med en arbeidspakke ledet av Mittner i samarbeid med professor i klassisk sang, Anne-Lise Sollied, som gir ut et nytt kompendie for sangere, "Joy of singing", på Musikk-husets forlag.

Imaginært møte på Polarmuseet

Nå inviterer prosjektgruppen alle som er interessert i å lytte til ukjent musikk, se ukjent kunst, lese ukjent litteratur og tenke nytt til å få med seg VOW-uka. Særlig spennende blir arrangementet Voices of Women in the Arctic and beyond. Polarmuseet inviterer til en kveld hvor kilder fra levd liv i Arktis skal møte fantasi, lek og eksperimentering, og der et imaginært møte mellom fangstkvinnen Wanny Woldstad, kunstneren og overvintreren Christiane Ritter og forfatteren Cora Sandel danner utgangspunktet.

Trenger endringsagenter

Mittner håper publikum under VOW kan bidra som endringsagenter, altså mennesker som gjør en forskjell når de går ut i samfunnet med nye tanker etter de har lyttet til det ukjente:

For at kvinners stemmer skal høres, er det viktig at noen lytter. Derfor spiller publikum en avgjørende rolle. Dersom kunst skap av kvinner skal bli en del av vårt kollektive minne, må det synliggjøres parallelt med en diskusjon om "hva vi lytter til, hvordan vi lytter til det, hvor mye vi lytter til det og hva budskapet er".

VOW er et samarbeid mellom Universitetet i Stavanger, UiT Norges arktiske universitet, Hochschule für Musik Franz Liszt Weimar og Rijksuniversiteit Groningen. Prosjektet er finansiert gjennom EUs Erasmus+-program.

Kortnytt fra Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning, Norges arktiske universitetsmuseum og akademi for kunstfag, Senter for kvinne- og kjønnsforskning, Institutt for filosofi og førstesemesterstudier, Norges arktiske universitetsmuseum
Eidum, Espen Viklem espen.eidum@uit.no Kommunikasjonsrådgiver