Ny professor ved UiT i Harstad

Erik Henriksen (63), forsker og underviser ved bachelorstudiet i Internasjonal beredskap ved UiT i Harstad, har fått personlig opprykk til stilling som professor.

Portrett
Erik Henriksen er geolog og har lang fartstid fra industri og akademia. Foto: Tomas Rolland/UiT
Portrettbilde av Rolland, Tomas
Rolland, Tomas tomas.rolland@uit.no Strategisk seniorrådgiver
Publisert: 07.06.23 09:01 Oppdatert: 07.06.23 12:39
Energi Geopolitikk

Erik Henriksen har til nå vært førsteamanuensis ved Institutt for teknologi og sikkerhet, hvor han er tilknyttet bachelorstudiet i Internasjonal beredskap i Harstad.

Henriksen blir den første faste professoren som er tilknyttet det populære bachelorstudiet. Han har forskningsinteresser innen nordområdene, energi, rasutfordringer og geologi.

– Dette er en fin anerkjennelse av min bakgrunn med lang fartstid i industrien, men også et stort engasjement innen samarbeid med akademia over tid, sier Henriksen.

Henriksen har lang erfaring fra både industri og akademia.

– Jeg tror et samarbeid mellom industri og akademia kan få en større plass enn det har i dag, uten at det vil gå utover den akademiske frihet, sier Henriksen.

Han peker på at det foregår mye høykvalitetsforskning i industrien som kan være til stor nytte i akademia.

– Samarbeidskonstellasjoner kan bli svært nyttig for alle parter, ikke minst med dagens trusselbilder og sikkerhetsmessige utfordringer, føyer han til.

Henriksen mener det er viktig for studiet i Harstad å ha professorkompetanse i avdelingen, ikke minst når en skal opptre i internasjonale fora. Det gir mer tyngde i prosjektsamarbeid, både internt i UiT og på eksterne arenaer.

Lang fartstid fra industri og akademia

Henriksen er utdannet geolog ved UiT, med lang fartstid innen petroleumsindustrien. Han har vært ansatt i Oljedirektorat (2år), Equinor (20 år), North Energy (6 år) og har hatt et eget konsulentfirma i fem år.

Ved UiT har han hatt en 20 prosent stilling i 17 år ved geologisk avdeling, og han ble ansatt på full tid ved Institutt for teknologi og sikkerhet i mai 2020. Han underviser for tiden i nordområdepolitikk og praktisk prosjektledelse.

Henriksen har hatt stor artikkelproduksjon de siste åra, og er for tiden redaktør for en stor internasjonal utgivelse basert i London, hvor oppdatert forståelse av hele Arktis blir presentert gjennom 67 artikler. Flere av artiklene er allerede tilgjengelig digitalt, mens alt publiseres samlet i en papirversjon i løpet av 2024.

Svært populær utdanning

– Jeg synes det er fint miljø i Harstad, med gode kollegaer som har ansvaret for bachelorutdanningen innen sikkerhet og beredskap, sier Henriksen.

Utdanningen, som er samlingsbasert, har studenter fra hele landet med svært ulik bakgrunn. Studiet har i flere år vært svært populært, og det gir mulighet for strukturerte studenter å kunne ha jobb ved siden av.

– Vi er en gruppe på ti ansatte og en stipendiat på bachelorstudiet, med ulik bakgrunn, som bidrar til et sterkt faglig team. Vi har samarbeid med Norges brannskole på Fjelldal om undervisning, samt internasjonalt samarbeid med Sverige og Finland om øvelse i nordområdene gjennom øvelsen Student Barents Rescue. Vi satser også på mer samarbeid med petroleumsindustrien og andre institusjoner lokalt, sier Henriksen.

Fra høsten 2023 er det også mulighet til å studere videre til mastergrad gjennom en nyetablert digital masterstudie kalt Contemporary Issues in Risk and Crisis Management.

Kortnytt fra UiT Norges arktiske universitet, Fakultet for naturvitenskap og teknologi, Institutt for teknologi og sikkerhet
Rolland, Tomas tomas.rolland@uit.no Strategisk seniorrådgiver