Utdanningspris til Institutt for barnevern og sosialt arbeid

Hvert år deler HSL-fakultetet ut ærespriser, og i år gikk utdanningsprisen til IBS.

Skjermbilde
IBS Foto: UiT
Portrettbilde av Rolland, Tomas
Rolland, Tomas tomas.rolland@uit.no Strategisk seniorrådgiver
Publisert: 15.12.22 13:40 Oppdatert: 16.12.22 14:45
Om UiT

Utdanningsprisen har som formål å gi anerkjennelse til miljøer eller personer som har utmerket seg med å legge forholdene godt til rette for studentenes læring, og til å inspirere andre til økt innsats for bedre læringsmiljø.

I år gikk denne prisen til alle ansatte ved Institutt for barnevern og sosialt arbeid.

– Jeg vil gratulere alle med årets utdanningspris, og jeg vil takke for all innsats, arbeid og engasjement dere legger i arbeidet med utdanningene våre, sier Veronica Haug, instituttleder.

Ved tildelingen ble det lagt vekt på tiltak som har bidratt til å styrke og profilere undervisnings- og læringsaktiviteten ved fakultetet gjennom særlig god undervisning eller andre læringsstimulerende tiltak for studentene.

Det var prodekan for utdanning John McNicol som nominerte fagmiljøet ved IBS, med følgende begrunnelse:

Nominasjon til HSL-fakultetets utdanningspris for 2022

De siste 2-3 årene har instituttet jobbet systematisk med å kartlegge kompetanse, kvalitet og kapasitet i alle sine utdanninger på de tre campusene Alta, Harstad og Tromsø.

IBS har aktivt brukt UiTs kvalitetssystem for utdanning og de har relatert sitt kvalitetsarbeid i utdanningene til UiTs og HSL-fakultets gjeldende strategier. De har også et tett samarbeid med praksisfeltet og dette kommer til uttrykk i deres nye studieplaner.

De sentralene tiltakene instituttet har jobbet med i forhold til sine utdanninger er:

• Nye studieplaner for bachelorutdanninger i barnevern og sosialt arbeid.
  • I hovedsak satt søkelys på å bedre kvalitet, gjennomstrømming, profil og ressursbruk. Hensikten var å redusere administrasjon, bedre studentens progresjon og fordele emner slik at kompetansen til instituttet blir brukt best mulig.
  • Nye studieplaner på masterutdanningene i sosialt arbeid og barnevernsarbeid.
  • Målet var å få til samkjøring av emner, digitalisere begge masterne gjennom fleksimasterprosjektet samt imøtekomme det behovet praksisfeltet etterspør.
  • Justering av studieprogramporteføljen for å få til bedre synergieffekter av å være et flercampusinstitutt.
  • Mangfold, bærekraft og arbeidslivsrelevans er innarbeidet i alle utdanningene.
  • IBS har utviklet en forskerskole i barnevern og sosialt arbeid for å få et fullverdig løp fra bachelor til ph.d. Denne heter Norwel og er Norges første forskerskole i sosialt arbeid og barnevern. I de første fire årene (2023-2026) er Institutt for barnevern og sosialt arbeid ved UiT Norges arktiske universitet vertskap for NORWEL. De neste fire årene (2026-2030) tar Institutt for sosialt arbeid ved NTNU over vertskapet. I NORWEL er det et tett samarbeid mellom brukerorganisasjoner, nasjonale og internasjonale forskergrupper samt nasjonale og lokale myndigheter.

Kortnytt fra Institutt for barnevern og sosialt arbeid
Rolland, Tomas tomas.rolland@uit.no Strategisk seniorrådgiver