Besøk fra Tromsø International School

Institutt for geovitenskap fikk i slutten av oktober besøk av en gjeng med nysgjerrige og kunnskapssøkende elever fra TRINT – Tromsø International School.

Besøk fra Tromsø International School
Besøk fra Tromsø International School Foto: Kai Mortensen
Portrettbilde av Mortensen, Kai
Mortensen, Kai kai.mortensen@uit.no Rådgiver
Publisert: 21.11.22 14:39 Oppdatert: 21.11.22 14:50
Naturvitenskap Pedagogikk

Det er ikke så lenge siden TRINT flyttet inn i nye lokaler et steinkast unna Naturfagbygget, som også instituttet nettopp har tatt i bruk igjen etter ombygging. Vertskap for elevene var førsteamanuensis Sabina Strmic Palinkas, forsker Carly Faber og postdoktor Eszter Sendula. Sabina begynte med å introdusere instituttet og fortelle hva vi driver med her, og Carly holdt så et foredrag om Tromsøyas geologiske historie.

De satte så opp et spill for elevene der de jobbet i grupper med å finne bergarter på Steingulvet basert på noen instruksjoner gitt underveis, f.eks. finn en magmatisk bergart, finn din favorittbergart. Etter lunsj delte studentene seg i to grupper i to forskjellige laboratorier. I det ene spurte Estzer og Carly elevene om de kunne skille mellom om bergartsprøver var magmatiske, metamorfe eller sedimentære, og forklarte metoder for dette. Så fikk hver elev se på tynnslip i mikroskop. I den andre laben viste Sabina elevene forskjellige typer mineralprøver og demonstrerte et kjemisk eksperiment på hvordan mineraler kan dannes. En erfaring de kunne ta med seg hjem etter endt besøk, er at grafitt kan brukes til å tegne på papir.

Kortnytt fra Institutt for geovitenskap
Mortensen, Kai kai.mortensen@uit.no Rådgiver