Kenneth Ruud blir ny administrerende direktør ved FFI

Tidligere prorektor for forskning og utvikling ved UiT, Kenneth Ruud, er ansatt som administrerende direktør ved Forsvarets forskningsinstitutt. Han tiltrer stillingen 3. januar 2022.

Portrett Kenneth Ruud
Kenneth Ruud er ansatt som direktør ved FFI. Foto: Audun Hetland/UiT
Portrettbilde av Aarskog, Karine Nigar
Aarskog, Karine Nigar karine.n.aarskog@uit.no Seniorrådgiver og faggruppeleder, formidling
Publisert: 27.08.21 16:57 Oppdatert: 27.08.21 17:04
Om UiT

I tillegg til å ha vært prorektor ved UiT de siste åtte årene, er Kenneth Ruud nestleder ved Hylleraas-senteret, et senter for fremragende forskning drevet av Universitetet i Oslo og UiT.

– I Kenneth Ruud får FFI en direktør som er en kjent forskningsprofil. Han er en veldig dyktig forsker og forskningsleder med et omfattende kontaktnett i norsk og internasjonal akademia, sier FFIs styreleder Aslak Tveito i en pressemelding fra Forsvarets forskningsinstitutt.

Spennende forskningsinstitusjon

– Jeg er veldig glad for den tilliten styret har vist meg, sier Kenneth Ruud.

Han gleder seg til å bli bedre kjent med en spennende forskningsinstitusjon med et viktig samfunnsoppdrag, og sammen med instituttets ansatte bidra til at FFI kan levere på sitt oppdrag om å bruke kunnskap og ideer til et effektivt forsvar, skriver FFI i pressemeldingen.

Kortnytt fra Seksjon for kommunikasjon