Bilde av Leming, Tove
Bilde av Leming, Tove
Dosent Institutt for lærerutdanning og pedagogikk tove.leming@uit.no +4777660427 414 46 609 Her finner du meg

Tove Leming


Stillingsbeskrivelse

Underviser i samfunnsfag på 5-årig integrert master i lærerutdanning. Forsknings- og utviklingsarbeid er knyttet til samfunnsfagsdidaktiske problemstillinger ved lærerutdanninga, kulturforståelse og internasjonalisering,  samt generelt til området høyere utdanning.


  • Anne Eriksen, Tove Leming, Siw Skrøvset :
    Shaping professional identity in the early days of teacher education
    Routledge 2024
  • Tove Leming, Lisbeth Bergum Johanson :
    “And then I check to see if it looks legit” – digital critical competence in teacher education
    Frontiers in Education 2023 ARKIV / DOI
  • Annfrid Rosøy Steele, Tove Leming :
    Exploring student teachers’ development of intercultural understanding in teacher education practic
    Journal of Peace Education 2022 ARKIV / DOI
  • Lisbeth Bergum Johanson, Tove Leming, Bjørn-Henrik Johannessen, Trond Solhaug :
    Competence in Digital Interaction and Communication—A Study of First-Year Preservice Teachers’ Competence in Digital Interaction and Communication at the Start of Their Teacher Education
    The Teacher Educator 2022 ARKIV / DOI
  • Tove Leming, Annfrid Rosøy Steele :
    Transformative prosesser gjennom praksis i utlandet - utenlandspraksis som "fjelltur og forstørrelsesglass"
    Universitetsforlaget 2022 DOI
  • Anne Eriksen, Tove Leming :
    Drama og teater som tilnærming i aksjonsforskning - å øve på framtida.
    Cappelen Damm Akademisk 2020 ARKIV / DOI
  • Tove Leming :
    Development of videos for Flipped Classroom. using Self-study as methodology to improve the quality. Presentation of a work in progress.
    Lecture Notes in Computer Science (LNCS) 10. september 2018 DOI
  • Tove Leming :
    Å forstå læringsprosessene i rollespill: eksempel fra samfunnsfaget i lærerutdanningen
    Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk 2016 ARKIV / DOI
  • Tove Leming :
    Lærerstudenten som forskerstudent. Relasjoner og emosjoner i et praksisfellesskap
    Cappelen Damm AS 2016
  • Tove Leming, Tom Tiller, Eva Alerby :
    Lærerutdanning i forandringens tid - forskerstudentens betydning
    Cappelen Damm AS 2016
  • Anne Eriksen, Annelise Brox Larsen, Tove Leming :
    Acting and reflecting; making connections between theory and practice in teacher education
    Reflective Practice 2015 DOI
  • Lars Aage Rotvold, Tove Leming :
    Utenlandspraksis for lærerstudenter – en mulighet for kunnskapsutvikling i en helhetlig lærerutdanning
    Akademika forlag 2014
  • Tove Leming :
    Development of knowledge through reflective dialogues; multicultural encounters in practice
    Murmansk State Humanities University 2013
  • Tove Leming, Anne Eriksen, Siw Skrøvset :
    Den første uka. Introduksjon til lærerutdanninga
    Fagbokforlaget 2021
  • Tove Leming, Tom Tiller, Eva Alerby :
    Forskerstudentene Lærerstudenter i nye roller
    Cappelen Damm AS 2016
  • Tiia Helena Grøn, Anne Eriksen, Tove Leming, Annfrid Rosøy Steele, Brynjulv Grønvik :
    Lærerutdanning i nye kulturelle kontekster.Å skape film med studenter for studenter.
    2024
  • Tove Leming, Anne Eriksen :
    Student teachers going abroad
    2024
  • Anne Eriksen, Tove Leming :
    Kortfilmer om kulturmøter i utenlandspraksis: 1- Forventninger til praksis 2- Relasjoner 3- Elevmangfold og læringsledelse
    2023
  • Tove Leming, Lisbeth Bergum Johanson :
    Digital kritisk kompetanse i lærerutdanningen
    2022
  • Annfrid Rosøy Steele, Tove Leming :
    Exploring student teachers development of intercultural understanding in teacher education practice
    2022
  • Anne Eriksen, Tove Leming :
    Becoming a Teacher - An Introductory Program for New Student Teachers
    2022
  • Tove Leming, Anne Eriksen :
    Drama og teater som tilnærming i aksjonsforskning
    2021
  • Tove Leming, Mathabo Khau :
    “What is democracy in schools and what should it look like? The challenges in doing digital collaboration in teacher education.”
    2021
  • Tove Leming, Lars Aage Rotvold :
    Utenlandspraksis som ressurs i skolen- er erfaring fra utenlandspraksis for lærerstudenter relevant når de kommer i jobb? Hvordan ser skoleledere på denne kompetansen?
    2020
  • Tove Leming, Trond Solhaug, Lisbeth Bergum Johanson, Bjørn-Henrik Johannessen :
    Digital samhandlings- og kommunikasjonskompetanse hos førsteårs-studenter i lærerutdanningen; implikasjoner for samfunnsfaget
    2020
  • Tove Leming, Anne Eriksen, Annfrid Rosøy Steele, Brynjulv Grønvik :
    Hvordan skape nye former for internasjonalt samarbeid?
    2020
  • Anne Eriksen, Tove Leming :
    Oppstart med STIL
    2019
  • Annfrid Rosøy Steele, Tove Leming, Brynjulv Grønvik :
    Democracy, citizenship and participation - Do we share the the understanding of these key concepts in a sustainable partnership?
    2019
  • Annfrid Rosøy Steele, Tove Leming, Brynjulv Grønvik :
    Multilingualism,Multiculturalism and the Language of Power
    2019
  • Heidi Biseth, Claudia Lenz, Tove Leming, Lihong Huang, Trine Anker, Silje Førland Erdal m.fl.:
    La elevene bli rustet til å møte de store samfunnsutfordringene, Jan Tore Sanner!
    Forskning.no 03. juni 2019 FULLTEKST / DATA
  • Håkon Rune Folkenborg, Tove Leming :
    Omvendt undervisning i lærerutdanningens samfunnsfagundervisning
    2018
  • Tove Leming :
    Development of videos for Flipped Classroom. using Self-study as methodology to improve the quality. Presentation of a work in progress.
    2018
  • Anne Eriksen, Tove Leming :
    Acting as action? Drama as action strategy in teacher education.
    2018
  • Tove Leming, Annfrid Rosøy Steele :
    Global and Intercultural competence through practicum in the south
    2018
  • Tove Leming :
    Place-Based Teacher education for Arctic and Northern Schools
    2018
  • Tove Leming, Nikolai Ursin :
    Erfaringer med masterveiledninger I fagdidaktikk GLU
    2018
  • Anne Eriksen, Tove Leming :
    Becoming a teacher through processes of engagement and motivation
    2017
  • Tove Leming :
    Hvordan stimulere til god refleksjon hos studentene ved utenlandspraksis?’
    2017
  • Tove Leming, Anne Eriksen, Siw Skrøvset, Ann Karin Tobiassen :
    Oppstart med STIL - Læringslyst og læringsbehov
    UiT Norges arktiske universitet 2017
  • Tove Leming :
    Praksiserfaringer sett fra den lokal konteksten – perspektiver på norske studenter i utenlands-praksis.
    2016
  • Anne Eriksen, Tove Leming, Annelise Brox Larsen :
    Making connections between theory and practice using role-play and forum theatre
    2015
  • Tove Leming :
    Profesjonsutvikling og personlig utvikling
    2015
  • Tove Leming :
    «Internationalization of higher education and developing international collaborations in teacher education”- Samarbeidsprosjekt med Memorial University, Canada;
    2014
  • Tove Leming, Lars Aage Rotvold :
    Utenlandspraksis for lærerstudenter- en mulighet for kunnskapsutvikling i en helhetlig lærerutdanning
    2013
  • Tove Leming, Audhild Nedberg :
    Presentasjon av en modell for utenlandspraksis
    2012
  • Annelise Brox Larsen, Tove Leming, Anne Eriksen :
    Theatre as a tool for enlightening and reflecting upon students' practicum experiences
    2012
  • Tove Leming, Lars Aage Rotvold, Audhild Nedberg :
    Praksis i utlandet - en mulighet for internasjonalisering i lærerutdanningen?
    UiT Norges arktiske universitet 2012
  • Audhild Nedberg, Tove Leming, Geir Harald Botten, Ann Sylvi Larsen, Vivi Lisbeth Nilssen :
    Studenters praksis i Zambia og i Norge - blikk innenfra og blikk utenfra
    2011
  • Wenche Jakobsen, Tove Leming, olav Skare :
    Pilot i nord: Nye lærerutdanninger ved Universitetet i Tromsø – Integrert master for alle trinn
    Norsklæreren 2010
  • Tove Leming :
    Refleksjon som metode for å utvikle kunnskap om kulturmøter i lærerutdanningens praksisopplæring
    2009

  • De 50 siste resultatene fra Cristin vises på siden. Se alle arbeider i Cristin her →