Peker på flere muligheter for sambruk av undervisning ved UiT Helsefak
Tiltak 10 i omlegging av studieprogramporteføljen: Kartlegging og mulige tiltak.

Arbeidet med å fornye studieprogramporteføljen ved UiT fortsetter for fullt, også ved UiT Helsefak.
Arbeidet, som omfatter alle fakulteter og studieprogram, har som hovedmål å styrke utdanningskvaliteten og utnytte ressursene ved universitetet mer effektivt. Et sentralt element i prosessen er å sikre at UiTs studietilbud er bedre rustet til å møte framtidas kompetansebehov.
Ved UiT Helsefak har hovedfokuset de siste månedene vært tiltak 10 – Videreutvikling av de helsefaglige utdanningene.
Tiltak for mer effektiv sambruk av undervisning
I tiltak 10A har tre grupper arbeidet med å vurdere temaer som kan anvendes på tvers av de ulike profesjons- og disiplinutdanningene. Arbeidsgruppene har nå levert sine rapporter, med forslag til flere tiltak for mer effektiv sambruk av undervisning av basalemner på fakultetet.
Fysiologi, biokjemi, mikrobiologi og anatomi/patologi: Rapporten påpeker overlapp i læringsutbyttebeskrivelsene i emnene mellom flere bachelorprogram. Rapporten viser til muligheter for mer fellesundervisning, men også utvikling av digitale læringsressurser som en fleksibel løsning som kan tilpasses de ulike studieprogrammene.
Farmakologi og toksikologi: Rapporten viser at farmakologi undervises med egne lærerressurser i egne emner, selv om læringsutbyttebeskrivelsene i de ulike emnene overlapper i stor grad. Rapporten viser også at det er mulig for sambruk av undervisning ved for eksempel å utvikle digitale ressurser som kan inkluderes i de ulike emnene. Gruppen ser også likheter mellom emnene hos paramedisin, sykepleie og vernepleie,men etablering av felles emner vil kreve omfattende revidering av studieplaner.
Vitenskapsteori og metode: Her er det identifisert at profesjonsutdanningene har mange felles temaer knyttet til vitenskapsteori og metode, og temaene undervises ofte som del av større emner eller i emner knyttet til bacheloroppgaven. Rapporten viser at det allerede gjennomføres samkjøring i emnet HEL-1700, men felles undervisning her har vist seg å være utfordrende, og det ønskes mere fleksible løsninger. Rapporten foreslår å se på muligheten for å utvikle et felles fleksibelt emne, med digitale ressurser som inkluderes i emnene hos studieprogrammene.
Tiltak 10B og tiltak 10C
Felles undervisning basert på RETHOS - Tiltak 10 B: Gjennom vinteren er det også gjennomført en kartlegging for å vurdere potensialet for fellesundervisning basert på de 12 felles læringsutbyttebeskrivelsene fra RETHOS (Nasjonale retningslinjer for helse- og sosialfagutdanningene). I januar ble det holdt en workshop med studieprogramlederne, hvor mulighetene for samarbeid ble diskutert. En rapport om dette arbeidet er under utarbeidelse.
Workplan som ressursoversikt: Tiltak 10C innebærer implementering av Workplan, et verktøy som gir oversikt over ressursbruk i undervisningen. Innføring av Workplan vil gjøre det mulig å kartlegge ressursbruken per emne og vurdere behovet for å innføre en norm for ressursfordelingen. Rapportene fra tiltak 10A viser til overlapp i undervisningen på tvers av flere profesjonsutdanninger, innen basalemnene. Samtidig er det utfordringer knyttet til ulik organisering av emnene, praksisperioder og profesjonsspesifikke krav som gjør det vanskelig med fellesemner og fellesundervisning. Likevel har arbeidsgruppene identifisert områder der utvikling av digitale læringsressurser kan gi fleksibilitet og kvalitet.
Prosjektet går nå inn i andre fase der det skal jobbes videre med temaer som er identifisert som felles på tvers av studieprogram og emner, og hvordan man kan utvikle og integrere digitale læringsressurser. Det vil også bli jobbet med å etablere strukturer og kultur for samarbeid på tvers av utdanningene.
11. mars blir det avholdt informasjonsmøte på UiT Helsefak, hvor det blir gitt statusrapport for arbeidet med porteføljesaken.
Kortnytt fra Seksjon for forskning, utdanning og formidling Helsefak, Det helsevitenskapelige fakultet