Studiebarometeret: UiT-studentene stadig mer tilfredse
Luftfartsfag ved UiT flyr høyt – og UiT-studentene er generelt stadig mer tilfredse med sine studieprogrammer, viser ferske tall fra Studiebarometeret 2024.
UiT-studentenes overordnede tilfredshet med studieprogrammet de går på, har økt sin skår fra 3,9 i 2023 til 4,0 i 2024, og er dermed på snittet for alle høyere utdanningsinstitusjoner i Norge.
På topp blant studieprogrammene når det gjelder overordnet tilfredshet troner master Arkeologi, som får høyest mulig skår med sine 5,0.
Deretter følger erfaringsbasert master i Organisasjon og ledelse for offentlig sektor (4,80) og master i Organisasjonsdesign og ledelse (4,71).
Blant studieprogrammene som gjør størst sprang på tilfredshetslista er master i Akvamedisin med en skår på 4,68 (3,92 i 2023) og bachelor Luftfartsfag med 4,54 (3,86 i 2023).
Dette er Studiebarometeret
NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanning) gjennomfører hver høst en nasjonal studentundersøkelse om studiekvalitet på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. Undersøkelsen dekker så godt som alle norske universiteter og høyskoler, totalt inngår omtrent 1 900 studieprogrammer.
Formålet med Studiebarometeret er å styrke arbeidet med kvalitetsutvikling i høyere utdanning og gi nyttig informasjon om studiekvalitet.
Alle studenter i andre studieår på bachelor- og masterprogram og studenter i femte studieår på integrerte masterprogram og lange profesjonsutdanninger kan delta. Omtrent 70 000 studenter får i oktober hvert år en lenke til spørreskjemaet via e-post og SMS.
På Studiebarometeret.no vises resultater av undersøkelsen per studieprogram. Her kan du enkelt:
- finne studentenes vurderinger av ulike studieprogrammer
- sammenligne resultater mellom ulike studieprogrammer
- se utvikling over tid for et studieprogram.
En sammensveiset gjeng
Eline Torsteinsen, Magnus Hveding og Alexander Boulland er studenter ved luftfartsfag ved UiT. De trekker særlig frem læringsmiljøet som positivt.
– For oss er det sosiale læringsmiljøet en viktig del av oppholdet her på Bardufoss. Vi bruker mye tid på undervisning og lesing til eksamener, og derfor synes jeg det er ekstra viktig å kunne koble av og finne på aktiviteter sammen, sier Eline.
I og med at mange av oss bor i samme bygg, er det mye tips og triks å få både ved kjøkkenbenken eller rundt middagsbordet.
Alexander legger til:
– Vi er en sammensveiset gjeng som går sammen om å lære pensum. I og med at mange av oss bor i samme bygg, er det mye tips og triks å få både ved kjøkkenbenken eller rundt middagsbordet. Vi støtter oss på hverandre for å komme oss gjennom utdanningen, og det gode læringsmiljøet setter jeg veldig stor pris på.
Gode tilbakemeldinger og veiledning
Studentene trekker også frem gode tilbakemeldinger og veiledning fra faglige ansatte som en suksessfaktor.
![flyskole Bardufos elever](/Content/871813/cache=1739099107000/IMG_4179.jpeg)
– Jeg opplever at vi får gode og hyppige tilbakemeldinger på studiet. Etter en prøve eller eksamen går instruktøren ofte gjennom prøven med oss og forklarer hva vi kan ha gjort feil, slik at vi får et godt læringsutbytte. Når det gjelder flyvningen, har vi en debrief etter hver eneste flytur, der instruktøren og jeg går gjennom leksjonen, fokuserer på det som gikk bra og ser på forbedringsmuligheter. Det gir også et stort læringsutbytte, avslutter Magnus.
Stig Larsen leder UTSA (University of Tromsø School of Aviation), og er godt fornøyd med resultatene på Studiebarometeret:
– Luftfartsutdanningen stiller høye krav til studentene, og deres opplevelse av mestring og direkte bruk av utdanningen bidrar nok til at luftfartsfag skårer høyt.
– Studentene har en stor del av æren
Når det gjelder master i Akvamedisin har studentene vektlagt tre forhold som har bidratt til å dra snittet opp:
- Faglig og sosialt læringsmiljø blant studentene på studieprogrammet
- Faglige ansattes konstruktive tilbakemeldinger (og diskusjoner) som gjelder arbeidet til studentene
- Vurderingsformer som har krevd forståelse og resonnement
– Når det kommer til faglig og sosialt læringsmiljø, så har nok mentorordningen ved BFE, studentenes egen linjeforening «Fokale nekroser», og ikke minst studentene selv en stor del av æren, mener professor Tor Haug ved Norges Fiskerihøgskole.
Gir honnør til flere fagfelt
Han påpeker at studenter som er sosiale og faglig interesserte - og som dermed også diskuterer fag innad i studentgruppen - bidrar til studiemotivasjon og læring av hverandre.
– Når det gjelder punkt 2 og 3, så er jo disse svært hyggelige å lese, og her er det nok de ansattes kontinuerlige arbeid og utvikling av vurderings- og læringsformer som har gitt uttelling, sier Haug.
Han understreker samtidig at ettersom det er andreårsstudenter det her er snakk om, så kan akvamedisin-miljøet ved BFE ikke ta æren for resultatene alene.
– De første semestrene har studentene emner innen flere ulike fagfelt – blant annet filosofi, matematikk, kjemi, fysiologi og celle- og molekylærbiologi - som undervises på andre fakulteter. Honnør må gis også til disse, sier Tor Haug.
Bidrar til å styrke kvaliteten
– Jeg er glad for å se at studentene ved UiT er tilfredse! Det samsvarer også godt med tilbakemeldingene deres etter at de er ferdige å studere. Vi bruker tilbakemeldingene fra studentene til å videreutvikle kvaliteten i våre programmer. Her gjøres det mye godt arbeid, som vi ser resultater av, sier Kathrine Tveiterås, prorektor utdanning ved UiT, i en kommentar til resultatene fra Studiebarometeret.
På fakultetsnivå ved UiT er det Det juridiske fakultet som oppnår den høyeste overordnede tilfredsheten med 4,3, mens IVT-fakultetet har den laveste med 3,8. Tilknytning til arbeidslivet er den indeksen som gjennomgående skårer lavest ved UiT, mens vurderingsformer skårer høyest.
-
Nordisk - årsstudium
Varighet: 1 År -
Barnehagelærer - bachelor
Varighet: 3 År -
Organisasjon og ledelse for offentlig sektor - erfaringsbasert master
Varighet: 3 År -
Fagdidaktikk for lærere - master
Varighet: 4 År -
Realfagskurs
Varighet: 1 Semestre -
Lektor i språk og samfunnsfag trinn 8-13 - master
Varighet: 5 År -
Bevegelige bilder - bachelor
Varighet: 3 År -
Informatikk, datafag - bachelor
Varighet: 3 År -
Computer Science - master
Varighet: 2 År -
Barnehagelærer - bachelor (samlingsbasert)
Varighet: 3 År