NORWEGIAN:
I november arrangerer Université Paris-Saclay et nettkurs hvor du kan lære mer om hvordan det er mulig å skape rom for mangfold og interkulturell forståelse.
ENGLISH:
In November, Université Paris-Saclay is organizing an online course where you can learn more about how it is possible to create space for diversity and intercultural understanding.
NORWEGIAN:
Vertsinstitusjon: Université Paris-Saclay (UPSaclay)
Periode: 12 November 2024 18:00 – 12 november 2024 19:00
Modus/type aktivitet: nettkurs
Målgruppe: Vitenskapelig og administrativt ansatte, bachelor- og masterstudenter, stipendiater, postdoktorer, forskere
Påmeldingssfrist: 4. november 2024 (23:59)
Hva er egentlig mangfold? Mens substantivet mangfold refererer til et utvalg og/eller variasjon av ting, brukes det ofte om hverandre med konsepter som likestilling og inkludering (DEI) i litteratur om dette temaet. Dette indikerer at mangfold i bunn og grunn handler om visjonen om å skape inkluderende bærekraftige miljøer der 'alt' som er og eksisterer kan tilpasses, og om politikken som kan hjelpe oss med å nå dit.
Å få mangfold til å 'fungere' er ikke nødvendigvis enkelt. Bedrifter satser på mangfoldige team på grunn av det kreative og innovative potensialet mangfold ser ut til å love, men å håndtere mangfold kan være ganske utfordrende. Hvordan kan vi da få mangfold til å 'fungere' i de profesjonelle og/eller private miljøene vi tilhører?
Interkulturell kompetanse er en kjerneferdighet og nøkkelressurs i den globaliserte realiteten vi deler, og vi må finne måter å håndtere det på. Interkulturell kompetanse kan hjelpe oss med det, men å virkelig få mangfold til å 'fungere' krever mer av oss: det krever at vi 'bygger' og skaper inkluderende strukturer for tilhørighet der vi 'alle' kan trives, noe som ikke bare betyr at det blir nødvendig å fordype vår forståelse av interkulturell kompetanse mot inkludering og tilhørighet, det krever også at vi skaper felles visjoner om hvordan vi kan leve og arbeide sammen på en fredelig måte slik at vi 'alle' kan trives.
I denne forelesningen ønsker vi å invitere deg til å bli med på en reise mot en mer inkluderende verden.
Denne aktiviteten er en del av EUGLOHs arbeidspakke 5
EUGLOH er en allianse mellom ni europeiske universiteter som legger til rette for mobilitet knyttet til forskning, undervisning og innovasjon. Alliansen støtter opp under aktiviteter, prosjekter og programmer som retter seg mot globale helseutfordringer. Denne virksomheten krysser fagdisipliner og har et spenn som også går utenfor den medisinske sektoren.
ENGLISH:
Host university: Université Paris-Saclay (UPSaclay)
Period: 12. nov 2024 18:00 – 12 november 2024 19:00
Mode: Online
Target groups: Academic Staff; Master students; PhD students; Post-docs; Researchers; Undergraduate students
Registration deadline: 4 Nov 2024 (23:59)
What, at all, is diverse? Whilst the noun diversity refers to a range and/or variety of things, in literature on Diversity, Equity & Inclusion (DEI) it is often used interchangeably with these concepts which indicates that diversity ultimately is about the vision of co-creating inclusive sustainable environments in which ‘all’ that is and exists can be accommodated and about the policies that can help us get there.
Making diversity ‘work’ isn’t necessarily easy. Companies bet on diverse teams because of the creative and innovative potential the aspect of diversity seems to promise but managing diversity can be quite challenging. How, then, can we make diversity ‘work’ in the professional and/or private environments we belong to?
Intercultural competence is a core skill and key asset in the globalized realities we share in the sense that (cultural) differences have become a structural feature of our everyday lives and we need to find ways to deal with that. Intercultural competence can help us do that but making diversity really ‘work’ requires more of us: it needs us to ‘build’ and co-create inclusive structures of belonging in which we ‘all’ can thrive which not only means that it will become necessary to deepen our understanding of intercultural competence towards inclusivity and belonging, it also needs us to co-create shared visions of how we can live and work together peacefully in such a way that we ‘all’ can thrive.
In this lecture, we would like to invite you to join us in the journey towards a more inclusive world.
This activity is part of EUGLOH's Workpackage 5
EUGLOH is an alliance between nine European universities that facilitates mobility related to research, teaching, and innovation. The alliance supports activities, projects, and programmes that address global health challenges. This crosses disciplinary boundaries and spans beyond the medical sector.