Det er utarbeidet egne retningslinjer for hvordan UiT fremstår på sosiale medier for å etterlate et enhetlig visuelt uttrykk. Disse er ment for å gi veiledning om generell profilbruk, hva som kan gjøres under markeringer, men også for hva du må vurdere når du skal designe for sosiale medier, inkludert informasjon om sikkerhetssoner i formatene.

Profil- og forsidebilde

Profilbilder til UiTs kontoer på sosiale medier skal være logosegl i hovedfarge (UiT mørk blå). Andre varianter skal ikke brukes. Dette gjør det enkelt for mottaker å se hvilke kontoer som tilhører universitetet.

Forsidebilder bør være relevante bilder, så oppdaterte som mulig. Husk å sjekk at UiT har bruksrettigheter og fotokreditering. 

 
Last ned profilbilde for sosiale medier
Sist endret: 04.11.2024

Pridemarkering på sosiale medier

UiT jobber for å fremme likestilling, kjønnsbalanse og mangfold. Ingen skal oppleve diskriminering på grunnlag av seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk. I den sammenheng vil vi vise til vår handlingsplan for likestilling, mangfold og inkludering.

Profilbildet er til bruk i sosiale medier for Pride-måned og andre relaterte lokale arrangement.

 
Last ned profilbilde for pridemarkering
Sist endret: 05.11.2024

Tips

Det oppfordres å lage innhold som er universelt utformet slik at alle kan dra nytte av innholdet. Ved å følge veiledningen under sikrer du at innholdet ditt er lett å følge slik at leseren får mest mulig ut av informasjonen som skal bli formidlet.

Sikkerhetssoner

Relevant informasjon bør plasseres innenfor sikkerhetssone, da de kan bli klippet vekk av plattformen ved publisering. Sosiale medier benytter hovedsakelig vertikale formater. Planlegging av innhold for spesifikke formater før innholdet lages vil kunne gjøre publiseringen enklere. Det er ulike formater på de ulike plattformene. Det beste er å holde det viktigste innholdet i midten av formatet.

 
Følg UiTs grafiske profil

Et enhetlig visuelt uttrykk er viktig for at mottaker ikke skal være i tvil om hvem som er avsender. Bruk UiTs farger og tekststiler på innhold som skal publiseres på universitetets kontoer og der universitetet er hovedavsender.

Bruk enkelt og tydelig språk

Bruk korte, og ukompliserte setninger. Brukere av sosiale medier ønsker kort og rask informasjon, og ofte mister vi deres oppmerksomhet ved å være utydelig eller med lange setninger/titler. Presenter en kortfattet mengde informasjon som fanger leserens oppmerksomhet, og led deretter videre til en egnet landingsside der mer informasjon om temaet blir presentert.

Gjør innholdet tilgjengelig (universell utforming)

Husk å ha god kontrast mellom tekst og bakgrunn. Unngå kaotiske bilder som bakgrunn. Del opp teksten i flere bilder. Maks en setning per bilde gjør det er lettere for brukeren å lese informasjonen. Dersom det er tekst brent inn i bildene som skal formidles, er de ikke lenger tekst, og dermed ikke lesbare for svaksynte som bruker hjelpemidler for å lese. Sørg for at samme tekst også er gjengitt i kommentarfeltet eller innlegget som publiseres for best mulig tilgjengelighet.

Sist endret: 30.10.2024
Sosiale medier