Rekruttering studenter
Det er utarbeidet eget design og maler for materiell for studentrekruttering ved UiT. Malene bidrar til at materiell for studentrekruttering framstår mest mulig konsekvent i alle sammenhenger, og styrker gjenkjennelse av UiT som avsender.
Annonsemaler
Digitale annonser
Vi tilbyr et utvalg av ferdig designede maler for programmatiske annonser (digitale annonser). Disse malene er tilpasset for å sikre en konsistent og profesjonell fremstilling av annonser i studentrekrutteringsøyemed ved UiT.
Malene er tilgjengelig i programmene I Adobe Illustrator og Adobe Photoshop, og er utformet i følgende formater:
- 250x300 px
- 300x250 px
- 300x600 px
- 580x200 px
- 580x400 px
- 580x500 px
- 980x300 px
- 980x600 px
Sosiale medier
Det er egne maler til bruk for annonser på sosiale medier som Facebook og Instagram. Disse malene finnes i Adobe Photoshop og Adobe Illustrator. De ulike størrelsene skal dekke de aller fleste behov for annonser på sosiale medier. Formatene som er tilgjengelige er:
- 1080x1080 px
- 1080x1350 px
- 1080x1920 px.
Malene er balanserte og passer godt på sikkerhetssonene til digitale flater. En sikkerhetssone er den delen av designet der viktig informasjon ikke bør plasseres, pga andre elementer som profilbilder, kontonavn, meldingsknapper med mer. Derfor er det viktig å ikke endre elementenes plassering, størrelse eller form.
Trykte medier
Det er også utarbeidet egne maler for trykte medier. Malene er lagd i InDesign for modulannonser i lys og mørk versjon, og er et supplement til digitale annonser for å treffe en bredere målgruppe. Formatene som er valgt ut til malverket er modul M35B og modul M55.
Last ned
Flyer
Malene til bruk for flyer fokuserer på å gi mottaker den viktigste informasjonen så raskt som mulig. Det er derfor viktig å vurdere hvilken informasjon som bør fremheves, og holde det kort.
Flyermalen er designet slik at den raskt gir leseres viktig informasjon som søknadsfrist, studiepoeng, studietype o.l., mens baksiden kan benyttes for å gi leseren utdypende informasjon. Forsiden har også en QR-kode slik at leseren raskt kan gå til nettstedet for å lese mer. Legg merke til at det er utarbeidet en egen stil på QR-koden, som skal beholdes.
Last ned
Rollup
Vår anbefaling er å ha et minimum av informasjon på rollup, da budskapet vil komme tydeligere frem. Bruk heller andre virkemidler for å få frem resten av budskapet som skal formidles (f.eks.: Personell på stedet, flyer eller henvising til nettside).
Hold viktig informasjon på øverste halvdel. Informasjonen på nederste halvdel risikerer å ikke bli fanget opp av en mottaker. Det er også sannsynlig at noe står foran en rollup, som dermed dekker til den nederste delen.
Last ned
Tips: Hvordan bruke annonsemalene
Vi har laget en oversikt som forklarer bruken av annonsemalene. Her finner dere beskrivelser og presentasjon av de ulike malene, retningslinjer for hva som brukes hvor og hvordan, god informasjon om de ulike sosiale mediene og hvordan de fungerer, bruksanvisninger for malene i ulike programmer samt mye mer.