Mottok prestisjetung europeisk pris for sin undervisning

Professor Mohammed Al-Haroni, leder for Institutt for klinisk odontologi ved UiT, har mottatt en høythengende pris fra Association of Dental Education of Europe (ADEE).

To menn smiler til kamera under overrekkelse av pris
Professor Mohammed Al-Haroni, leder for Institutt for klinisk odontologi, mottar prisen i kategorien "Mature Educator Award" under ADEEs årlige konferanse. Prisen utdelt av ADEEs president, professor Brian O'Connell. Foto: ADEE
Portrettbilde av Eidum, Espen Viklem
Eidum, Espen Viklem espen.eidum@uit.no Kommunikasjonsrådgiver
Publisert: 12.09.24 09:20 Oppdatert: 13.09.24 14:56
Internasjonalt samarbeid Om UiT Pedagogikk Teknologi

Prisen ble tildelt i kategorien "Mature Educator Award", som en anerkjennelse av Al-Haronis betydelige bidrag til tannhelseutdanningen i nord. Prisen ble utdelt under ADEEs årlige kongress som denne gang finner sted i Leuven i Belgia. 

Al-Haroni, som har vært en del av UiT siden 2014, har gjennom sitt arbeid vært en pioner i utviklingen av nye pedagogiske metoder. Hans innføring av Tromsø-modellen i tannhelseutdanningen har satt en ny standard ved institusjonen. Han har integrert banebrytende teknologi og pedagogisk infrastruktur i den prekliniske opplæringen ved Institutt for klinisk odontologi (IKO).

Kollektiv innsats

– Det er med stor glede at jeg mottar denne anerkjennelsen fra ADEE, en institusjon som representerer ekspertise og kvalitet i vårt fagfelt. Utdannelsen av fremtidige tannhelsepersonell har sine utfordringer, men gir også stor tilfredsstillelse. Jeg dedikerer meg fullstendig til å støtte våre studenter i deres ønske om å oppnå sine profesjonelle mål for å tilby solid tannhelsetjenester til befolkningen, sa Al-Haroni.

Han understreker samtidig at prisen ikke bare er en personlig anerkjennelse, men en bekreftelse på den kollektive innsatsen som gjøres ved IKO:

ADEE Mature Educators Award tjener ikke bare som anerkjennelse av individuell innsats, men også som en bekreftelse på vårt felles engasjement for å forbedre studentenes erfaringer og videreutvikle de pedagogiske elementene i vår undervisningspraksis.

En drivkraft for framtiden

Professor Al-Haroni trekker mye av sin inspirasjon fra studentene og det fagmiljøet han er en del av.

Min inspirasjon til å lede og undervise ved IKO hentes fra et mangfold av kilder; fra studentenes unike innsikter, fra et støttende kollegialt miljø, samt fra UiTs strategi. Disse elementene er drivkraften i mitt arbeid for å fremme og opprettholde vår posisjon som et viktig utdanningssted i Norge, sier han.

Har styrket tannhelsetilbudet i nord

Al-Haroni påpeker at etableringen av tannlegeutdanningen i Tromsø har hatt en positiv effekt på tannhelsetilbudet i Nord-Norge, hvor tilgangen til tannleger tidligere var begrenset.

Etter oppstarten ser man en bedring i samfunnets tilgang til tannhelsetjenester i Nord-Norge, og det skyldes nok at ca. 70-80 prosent av våre ferdig utdannede tannleger velger å bli i regionen, sier han.

IKO har utdannet over 400 tannleger, 100 tannpleiere og rundt 25 tannlegespesialister siden 2009, og instituttet har store ambisjoner for fremtiden.

Vi ønsker å fortsette denne innsatsen med en mer bærekraftig utdanning. IKO har ambisjoner om å delta i store prosjekter både nasjonalt og internasjonalt som kan bidra til å styrke utdanningstilbudet hos oss, avslutter Al-Haroni. 

Dette er ADEE

Association for Dental Education in Europe (ADEE) ble grunnlagt i 1975 som en uavhengig europeisk organisasjon som representerer akademisk odontologi og fellesskapet av tannhelsepedagoger. Siden da har ADEE spilt en viktig rolle ved å forbedre kvaliteten på utdanningen, fremme den profesjonelle utviklingen av tannhelsepedagoger og støtte forskning innen utdanning og opplæring av tannhelsepersonell.


Kortnytt fra Det helsevitenskapelige fakultet, Institutt for klinisk odontologi
Eidum, Espen Viklem espen.eidum@uit.no Kommunikasjonsrådgiver
Vi anbefaler