Personalhåndbok

Reise og utgiftsrefusjon

Reiser på UiT

UiTs retningslinjer for miljøhensyn ved reiser skal sikre at tjenestereiser i inn- og utland gjennomføres på en miljøvennlig, sikker, behovsdekkende og kostnadseffektiv måte. Den skal også sørge for:

  • Etterlevelse av gjeldende regelverk.
  • Ivaretakelse av lovpålagt innberetningsplikt overfor andre myndigheter.

Retningslinjene gjelder for ansatte og studenter ved UiT Norges arktiske universitet (UiT), og er et resultat av UiTs handlingsplan for bærekraft. Retningslinjene inngår i tiltaksområde transport og skal bidra til å nå målet om å redusere UiTs samlede miljøavtrykk gjennom en mer bærekraftig og miljøvennlig drift av universitetet.

UiTs beliggenhet og virksomhet innebærer betydelig reisevirksomhet i inn- og utland, også med bruk av fly. Retningslinjene skal ikke virke begrensende for kvaliteten ved UiT sin kjernevirksomhet, likevel skal all reiseaktivitet ved UiT vektes mot miljøhensyn. I en helhetsvurdering skal miljøhensyn, økonomi, tidsbruk og faglig utbytte inngå. Miljøhensyn skal vektes tungt. Den samme totalvurderingen skal gjøres i forbindelse med invitasjon av gjesteforelesere, sensorer, eksterne forskere og andre gjester.

  1. Vurdere alternativer for enkeltreiser
  • Anses den aktuelle reisen som nødvendig eller strategisk viktig? 
  • Kan reisen erstattes av møter på digitale plattformer? 
  • Er det praktisk mulig å benytte annet transportmiddel enn f.eks. fly som gir høye klimagassutslipp? 
  • Kan en alternativ reisevei som tar lengre tid enn fly forsvares gjennom at den ansatte arbeider på reisen og dermed anvender tiden effektivt?
  1. Planlegge, prioritere og kombinere reiser
  • Kan flere korte reiser slås sammen gjennom langsiktig og god planlegging?
  • Kan flere formål kombineres på samme reise?
  • Kan sensorer, opponenter og gjesteforelesere delta på digitale måter, eller kombinere flere formål i forbindelse med reise til UiT?
  • Hvor mange fra UiT må delta på samme reise, kan man redusere antall som reiser?
  1. Redusere miljøavtrykket ved arrangementer 
  • Kan arrangementer gjennomføres på digitale måter?
  • Møter, seminarer og samlinger for ansatte og studenter ved UiT skal som hovedregel være kortreiste. 
  • Ved deltagelse på internasjonale konferanser skal UiT-ansatte delta aktivt i programmet for å forsvare en lang reise. Ledere skal prioritere å sende yngre forskere tidlig i karrieren for å skape nettverk og samarbeid.
  • Bruk av fly til egne arrangementer skal begrenses, med unntak for reiser mellom UiTs campuser for å opprettholde kjernevirksomheten.
  • Grupper av ansatte eller studenter har ikke adgang til å benytte fly til utlandet i forbindelse med samlinger som hovedsakelig har interne formål. Universitetsledelsen og ledere for fakulteter og avdelinger kan beslutte unntak.
  • Når UiT er leder for nasjonale utvalg, råd og lignende, skal digitale møter prioriteres. Er UiT medlem bør vi foreslå at 2/3 av møtene gjennomføres digitalt.
  1. Praktisk gjennomføring
  • Ansatte skal benytte UiTs reisebyråavtale og de ordninger for oppfølging og rabatter som ligger i denne for bestilling av tjenestereiser.
  • Reiseformål og reisemåter skal være avklart med nærmeste leder.
  • Ut fra miljøhensyn skal nødvendigheten av en reise alltid vurderes før den foretas.
  • Reisen skal etter en helhetlig vurdering foretas på den for staten hurtigste, rimeligste og mest miljøvennlige måte så langt dette er forenlig med en effektiv og forsvarlig gjennomføring av reise.
  • Dekning av en eventuell høyere reisekostnad for en mer miljøvennlig reise skal være avtalt på forhånd med nærmeste leder.
  • Ledere skal sørge for at UiTs reisepolicy blir informert om og fulgt opp ved alle enheter.

Sist endret: 11.12.2025
Printvennlig innhold: Retningslinjer for miljøhensyn ved reiser på UiT

Når du skal gjennomføre en tjenestereise må du kjenne til UiTs regler og retningslinjer for sikkerhet på reise.


Sist endret: 11.12.2025
Printvennlig innhold: Digital sikkerhet på reise

Staten har egne satser for dekning av tap, skader og ulykker under tjenestereise jf. §12 i særavtale innenlands og §13 i særavtale utenlands.

Du kan lese mer om reiseforsikring i UiTs personalhåndbok.

Reiseforsikring gjennom AirPlus (UiTs kredittkortordning)
Sist endret: 11.12.2025
Printvennlig innhold: Reiseforsikring

Bonuspoeng eller andre lignende fordeler opptjent gjennom tjenestereiser for UiT kan ikke brukes til private formål. Privat bruk anses som brudd på arbeidstakerens tjenesteplikter, jf. departementets kommentar i særavtale innenlands og særavtale utenlands, og kan følges opp av arbeidsgiver. 

UiTs rammeavtaler for reise skal ikke benyttes til private formål.


Sist endret: 11.12.2025
Printvennlig innhold: Bonuspoeng og rabattordninger
Sist endret: 11.12.2025

Sjekkliste før bestilling av reise

Før du bestiller tjenestereise skal følgende sjekkliste gjennomgås:

  • Jeg har satt meg inn i UiTs retningslinjer for reiser
  • Reisen er vurdert som nødvendig, og min leder med budsjettdisponeringsmyndighet (BDM) har godkjent reisen.
  • Jeg vil gjennomføre reisen på den mest miljøvennlige, rimeligste og hurtigste måten, så langt det er forenlig med en effektiv og forsvarlig gjennomføring (jf. §3 særavtale innenlands/særavtale utenlands). Eventuelle høyere kostnader for en mer miljøvennlig reise er avtalt på forhånd med leder.
  • Jeg er kjent med UiTs betalingsløsninger for tjenestereiser.
  • Jeg er kjent med UiTs rammeavtaler for fly, hotell og leiebil, og jeg bestiller reiser i henhold til avtalen.
Sist endret: 17.12.2025

Betaling av reise og reiseutgifter

Før du bestiller reisen, er det viktig at du kjenner til hvordan betaling av reiser og reiseutgifter håndteres ved universitetet.

Ordningen varierer for ansatte*, eksterne, studenter, gjester og ved betaling av gruppereiser.

*Med ansatte menes personer som har et fast eller midlertidig arbeidsforhold på UiT.

UiTs kredittkortordning er den foretrukne løsningen for ansatte ved betaling av reiserelaterte utgifter i forbindelse med tjenestereiser. Ansatte oppfordres til å bruke ordningen for å unngå å binde opp egne midler ved bruk av privat kredittkort.

Følgende ansatte kan tildeles UiTs kredittkort:

  • Ansatte i faste stillinger
  • Ansatte i midlertidige stillinger med varighet over seks måneder
Om ordningen Søknad om kredittkort Registrering og betaling med kredittkortet Reiseforsikring gjennom kredittkortet
Sist endret: 11.12.2025
Printvennlig innhold: Kredittkortordning UiT (ansatte)

Ansatte som ikke oppfyller kriteriene for tildeling av kredittkortordningen, eller som velger å ikke bruke ordningen, kan legge ut for reiseutgiftene ved bruk av privat kort.

Ansatte krever utgiftene refundert/tilbakebetalt via reiseregning.  

Registrering og betaling med privat kort
Sist endret: 11.12.2025
Printvennlig innhold: Bruk av privat kort (ansatte)

Reiseforskudd kan søkes om dersom UiTs kredittkortordning eller bruk av privat kort ikke kan benyttes.   

Reiseforskudd fungerer på den måten at ansatte får utbetalt et forskuddsbeløp basert på forespeilede reiseutgifter. Beløpet brukes for å betale/legge ut for reiseutgifter før reisen skal bestilles/gjennomføres.

Søknad om reiseforskudd Utbetaling av reiseforskudd Registrering av reiseregning/reiseoppgjør
Sist endret: 11.12.2025
Printvennlig innhold: Reiseforskudd (ansatte)

Reiser for eksterne, studenter, gjester og gruppereiser bestilles av en reisebestiller på enheten. Reisen håndteres og betales av UiT.  

Ta kontakt med reisebestiller på din enhet.


Sist endret: 15.12.2025
Printvennlig innhold: Reisebestiller (eksterne, studenter, gjester og gruppereiser)
Sist endret: 11.12.2025

Bestilling, endring og kansellering av reise

Hvordan tjenestereise bestilles, endres og kanselleres på UiT avhenger av om du er ansatt, student, ekstern, gjest eller om det gjelder gruppereiser.

Bestilling av tjenestereiser skal gjøres så tidlig som mulig, og så snart reisebehovet er kjent.

Merk; ansatte som bruker UiTs kredittkortordning får ikke tilsendt faktura for reisen før reisen er gjennomført. Dette gjør at reiser kan bestilles på et tidlig tidspunkt.


Sist endret: 11.12.2025
Printvennlig innhold: Når skal jeg bestille reisen?

Før bestilling av tjenestereiser gjøres, må du kjenne til universitetets forpliktelse til å bruke reisebyråavtalen med Berg-Hansen reisebyrå.

Avtalen skal brukes ved alle bestillinger av:

  • Flyreiser
  • Hotellovernatting
  • Leiebil (personbil)
  • Gruppereiser (over 10 personer)

Dette gjelder uavhengig av finansieringskilde, og i de tilfeller tjenesten er billigere andre steder.

Avtalen skal ikke brukes for bestilling av private reiser. 

Ved bestillinger gjennom reisebyrået påløper det et gebyr som ansatte krever refundert/tilbakebetalt gjennom reiseregning/utgiftsrefusjon.

Hvorfor må reisebyråavtalen brukes?
Sist endret: 11.12.2025
Printvennlig innhold: Før du bestiller reisen

Bestilling av reisen avhenger av om du er ansatt, ekstern, student, gjest eller skal bestille gruppereise.

Ansatte

Ansatte bestiller fly, hotell eller leiebil selv via Berg-Hansen sin reiseportal (Feide-pålogging)

Eksterne, studenter, gjester og gruppereiser

Reiser for eksterne, studenter og gjester bestilles av en reisebestiller på enheten, og betales av UiT.

Gruppereiser brukes for bestilling av lik reise for 10 personer eller flere. Bestilling av gruppereiser gjøres av reisebestiller på enheten, og betales av UiT.

Ta kontakt med reisebestiller på din enhet.


Sist endret: 19.12.2025
Printvennlig innhold: Hvor bestiller jeg reisen?

Ved behov for endring eller kansellering av bestilt reise gjøres dette av den som har bestilt reisen.

Ansatte foretar selv endringer i reiseportalen (Feide-pålogging)

  • Logg inn, og finn aktuell reise i «reisemappe»
  • Endre hele, deler eller avbestill reisen. Endrings- og kanselleringsgebyr kan forekomme.

Ved behov for bistand, kontakt Berg-Hansen kundeservice:

Eksterne, studenter, gjester og gruppereiser tar kontakt med reisebestiller på enheten.

Ta kontakt med reisebestiller på din enhet.


Sist endret: 17.12.2025
Printvennlig innhold: Hvordan endrer eller kansellerer jeg reisen?
Sist endret: 11.12.2025

Registrering av reiseregning (reiseoppgjør)

Reiseregninger er personlig, og det skal kun registreres utgifter du selv har hatt i forbindelse med en tjenestereise. UiT innrapporterer utbetalte reiseregninger til Skatteetaten.   

Reiseregning skal sendes snarest, og senest måneden etter gjennomført reise (jf. §14 i særavtale innenlands og §15 i særavtale utenlands). Krav om reiseoppgjør blir foreldet jf. Foreldelsesloven etter en alminnelig foreldelsesfrist på tre år.

Reiseregning skal fylles ut i henhold til gjeldende lov- og regelverk. Reiseregninger som ikke er i tråd med dette, returneres til innsender for korrigering.

Anbefaling om fortløpende registrering

Vi anbefaler at du starter registreringen av reiseregningen så snart reisen har startet, og foretar fortløpende registreringer av reiseutgifter. Reiseregningen kan når som helst mellomlagres for videre registrering og innsending på et senere tidspunkt.

Ved fortløpende registreringer unngår du tidkrevende etterarbeid med å hente frem kvitteringer, og andre opplysninger/dokumentasjon etter gjennomført reise.  


Sist endret: 11.12.2025
Printvennlig innhold: Når skal jeg registrere og sende inn reiseregning?

Før du registrerer en reiseregning må du kjenne til begrepene regulativ, kostgodtgjørelse, måltidsfradrag, kilometergodtgjørelse og reiseutgifter.

Regulativ Regler og satser for dekning av godtgjørelser som kostgodtgjørelse og kilometergodtgjørelse på tjenestereise.
Kostgodtgjørelse 

Faste satser for å dekke utgifter til mat på tjenestereise.

Se gjeldende satser for godtgjørelse på innenlands reiser og utenlandsreiser.

Måltidsfradrag 

Ved dekning av kostgodtgjørelse gjøres det et fratrekk,måltidsfradrag, for mat/måltider på tjenestereisen som UiT/arrangør dekker.
Trekk for dekket frokost reduserer satsen for kostgodtgjørelsen med 20%, lunsj med 30% og middag med 50%. 

Skattetrekket på kostgodtgjørelsen fastsettes av Skattedirektoratet.

Kilometergodtgjørelse 

Faste satser for å dekke utgifter ved kjøring på tjenestereise.

Se gjeldende satser for godtgjørelse på innenlands reiser og utenlandsreiser.

Reiseutgifter  Reiserelaterte utgifter du har hatt på tjenestereisen som du krever refundert av UiT.

Sist endret: 11.12.2025
Printvennlig innhold: Før du registrerer reiseregning

Det er ulike innlogginger basert på om du er ansatt, ekstern, student eller gjest på UiT.

Ansatt

Ekstern, student og gjest

Ta kontakt med din enhet/arbeidssted dersom du mangler tilgang til BetalMeg.  

Tenger du hjelp til pålogging? Se Veileder- hjelp til pålogging.

Brukerveiledning DFØ-app og Selvbetjeningsportalen
Sist endret: 15.12.2025
Printvennlig innhold: Hvor registrerer jeg reiseregning?
Sist endret: 11.12.2025

Registrering av utgiftsrefusjon (refusjon av utlegg)

Anskaffelser av varer og tjenester til UiT skal som hovedregel gjøres ved bruk av innkjøpsordre, og i henhold til gjeldende rammeavtaler.

I unntakstilfeller kan utgifter refunderes som utgiftsrefusjon, gitt at følgende vilkår er oppfylt:

  • kritiske og utforutsette behov
  • særtilfeller der innkjøpsordre med påfølgende faktura ikke kan benyttes 

I slike tilfeller må det legges inn kommentar om årsak til unntak fra innkjøpsordre i utgiftsrefusjonen. Mottatte utgiftsrefusjoner uten kommentar vil returneres til innsender.

  • Studenter i praksis bruker utgiftsrefusjon for å registrere sine utgifter ved praksisopphold. Se egen veileder.

Utgiftsrefusjoner skal sendes snarest, og senest måneden etter gjennomført kjøp. Krav om utgiftsrefusjoner blir foreldet jf. Foreldelsesloven etter en alminnelig foreldelsesfrist på tre år.

Utgiftsrefusjoner må registreres i henhold til gjeldende lov- og regelverk, og med påkrevd dokumentasjon. Utgiftsrefusjoner som ikke er i tråd med dette vil returneres til innsender for korrigering.


Sist endret: 11.12.2025
Printvennlig innhold: Når skal jeg registrere og sende inn en utgiftsrefusjon?

Det er ulike innlogginger basert på om du er ansatt, ekstern, student eller gjest på UiT.

Tenger du hjelp til pålogging? Se Veileder- hjelp til pålogging.


Sist endret: 11.12.2025
Printvennlig innhold: Hvor registrerer jeg en utgiftsrefusjon?
Sist endret: 19.12.2025

Status, saksbehandlingstid og utbetalingstidspunkter

Reiseregningen/utgiftsrefusjonen vil ha ulik status basert på hvor i saksgangen den befinner seg. Nedenfor finner du en beskrivelse av de ulike statusene. 

  • Utkast: reiseregningen/utgiftsrefusjonen er påstartet, men ikke sendt inn av deg
  • Sendt: reiseregningen/utgiftsrefusjonen er sendt til godkjenning hos godkjenner 1(SELP)/godkjenner 2 (leder)
  • Returnert: seksjon for lønn og personaltjenester eller din leder har returnert reiseregningen/utgiftsrefusjonen grunnet feil eller mangler. Du må foreta nødvendige korrigeringer, og sende den inn på nytt.
  • Godkjent: reiseregningen/utgiftsrefusjonen er godkjent, og klar til utbetaling på førstkommende reisekjøring iht. frister (se utbetalingstidspunkter)
  • Til utbetaling: reiseregningen/utgiftsrefusjonen er med på nåværende reisekjøring, og utbetales iht. kjøreplan (se utbetalingstidspunkter»)
  • Utbetalt: reiseregningen/utgiftsrefusjonen er utbetalt

Sist endret: 11.12.2025
Printvennlig innhold: Status på en reiseregning/utgiftsrefusjon

Saksbehandlingstid på reiseregninger og utgiftsrefusjoner er normalt to til tre uker. I hovedferieperioden må det påregnes noe lengre saksbehandlingstid. 

Det forutsettes at kravene er innsendt i henhold til gjeldende lover- og regler, og innen fastsatte frister for reisekjøring.


Sist endret: 11.12.2025
Printvennlig innhold: Saksbehandlingstid på en reiseregning/utgiftsrefusjon

Reiseoppgjør (godkjente reiseregninger) og utgiftsrefusjoner utbetales to ganger i måneden på utbetalingsdato for reisekjøring (alle kunder) iht. DFØ's kjøreplan.

Det forutsettes at reiseregningen/utgiftsrefusjonen er fylt ut korrekt og innsendt av reisende/kravmottaker, samt saksbehandlet og godkjent av seksjon for lønn og personaltjenester (SELP) og leder innen godkjenningsfristen «Registrering - og godkjenningsfrist for godkjenner2» iht. DFØ's kjøreplan.


Sist endret: 11.12.2025
Printvennlig innhold: Utbetalingstidspunkter for en reiseregning/utgiftsrefusjon
Sist endret: 11.12.2025

Hjelp og kontakt

Dersom du trenger hjelp eller ønsker å kontakte oss, se kontaktinformasjon nedenfor. 

Ansatte 

  • Kontaktskjema via Topdesk
  • Telefon 77 64 45 00 (Våre åpningstider er mellom 09.00-13.00. Vi avvikler lunsj mellom 11.30-12.00)

Eksterne, studenter og gjester

  • Epost: SELP
  • Telefon 77 64 45 00 (Våre åpningstider er mellom 09.00-13.00. Vi avvikler lunsj mellom 11.30-12.00)

Sist endret: 15.12.2025
Printvennlig innhold: Kontakt oss
Sist endret: 11.12.2025
Reise og utgiftsrefusjon