Inviterer til logokonkurranse

Det nye Universitetet i Tromsø trenger en ny logo og DU kan være med å tegne et forslag.

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 06.05.08 12:00 Oppdatert: 05.06.08 15:03

De gamle logoene må vike til fordel for en ny. Kanskje blir de erstattet med ditt logoforslag?
Når Universitetet i Tromsø (UiT) og Høgskolen (HiTø) fusjonerer 1. januar 2009, fører det med seg en rekke endringer. I fusjonsavtalen står det blant annet at logoene til de to utdanningsinstitusjonene vike til fordel for en ny og felles logo.

For å skaffe seg denne nye logoen inviterer universitetet og høgskolen nå til en åpen, nasjonal logokonkurranse. Her kan alle delta; amatører, kunstnere og profesjonelle byråer. Man kan også sende inn flere forslag.

Vinn 90.000 kroner
De tre beste forslagene premieres:
  • 1.premie 90.000 kroner
  • 2.premie 30.000 kroner
  • 3.premie 20.000 kroner
- Det er kanskje ikke snakk om de største pengesummene, men jeg vil tro det er knyttet en god dose prestisje i å vinne, mener kommunikasjonsdirektør ved UiT, Asbjørn Bartnes.

Han leder juryen som skal plukke ut de beste forslagene. Øvrige jurymedlemmer er: informasjonsrådgiver ved HiTø Isabell H. Stabell, grafisk designer ved Tromsø Museum - Universitetsmuseet Ernst Høgtun, professor i samtidskunst Åsa Sonjasdotter, bildekunstner Arvid Sveen og to studentrepresentanter fra henholdsvis UiT og HiTø.

I tillegg til logoen ønsker juryen seg en skriftlig redegjørelse for logoforslaget.

Mange kriterier
De som ønsker å lage et logoforslag, må dessuten følge en rekke kriterier:
  • Logoen skal ha lokal forankring i tillegg til et globalt perspektiv
  • Den skal kunne brukes både med og uten institusjonsnavnet
  • Den skal være moderne og framtidsrettet, samtidig som den har røtter i historien
  • Den skal være inspirert av og gi grunnlag for fortellinger som knytter seg til og illustrerer universitetets virksomhet
  • Den må være anvendelig i ulike format, på ulike plattformer og i ulike farger og størrelser
  • Det må vurderes om den kan være dynamisk og kunne brukes i bevegelse (en tredimensjonal logo)

- Det er mange kriterier å fylle?
- Ja, det er en krevende oppgave, men det må være det. Vi tror i alle fall at vi skal få inn forslag som tilfredsstiller disse kriteriene. Det er riktignok ikke sikkert at forslaget som vinner førstepremien blir universitetets nye logo, men vi håper selvfølgelig å få inn et godt nok bidrag, sier Asbjørn Bartnes.

Farvel til Hugin og Munin
I tillegg til ny logo skal det nye Universitetet i Tromsø ha en ny grafisk profil. Denne skal bygges omkring en samlende logo.

Fristen for å sende inn logoforslaget er 1. august i år. Etter planen skal den nye logoen tas i bruk allerede 1. januar 2009.

- Så fra og med neste år er det takk og farvel til UiTs gamle logo?
- Ja, det er vemodig å slippe Hugin og Munin fri, men det er nødvendig. Det ligger en kommunikasjonsfaglig vurdering bak dette. Vi får et nytt universitet og da bør vi ha et nytt og samlende merke, sier Bartnes.

 

Les mer: Utlysningstekst til logokonkurranse

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 06.05.08 12:00 Oppdatert: 05.06.08 15:03
Vi anbefaler