Ønsker du å lære mer om innovasjon og endringsarbeid innenfor velferdssektoren? Sentralt i studiet står innovasjons-/ endringskompetanse, tverrprofesjonelt samarbeid og brukermedvirkning. Studiet har som mål å bidra med kompetanse for å ivareta behovet for endring og fornyelse innenfor velferdssektoren for her å kunne møte både allerede eksistrende og framtidige utfordringer.
For å bli tatt opp til master i velferdsendring er det krav om:
- Fullført bachelorgrad eller 3- årig helse- eller sosialfaglig eller pedagogisk høgskoleutdanning innenfor for eksempel vernepleie, sosionom, sykepleie, ergoterapi, fysioterapi, lærer eller barnevernspedagog.
- Minimum to års relevant praksis.
Med relevant yrkespraksis menes at søkeren har arbeidserfaring innen helse,- omsorgs- og velferdssektoren. Vær oppmerksom på at arbeidsattester som dokumenterer yrkeserfaring skal innholdet startdato og sluttdato for arbeidsperioden og hvor stor omfang stillingen hadde, i timer per uke eller i stillingsprosent. Selvstendig næringsvirksomhet dokumenteres med attest fra likningskontor og foretaksregisteret (Brønnøysundregistrene).
Til erfaringsbaserte masterprogrammer må du være kvalifisert senest ved søknadsfristen.
Beskrivelse av studiet
Erfaringsbasert master i velferdsendring er et tverrfaglig studieprogram som gjør deg i stand til å lede og initiere endringsprosesser i samarbeid med brukere av velferdstjenester. Studiet gir deg kompetanse om samhandling og koordinering av tjenester på tvers av fag- og tjenestenivåer. Studiet har en grunntanke om at brukere av velferdstjenester skal involveres i beslutninger som påvirker deres hverdag. Dette synliggjøres også i studiets fokus på at brukerne av velferdstjenester skal delta i forskning.
Mastergradsprogrammet består av fire fagspesifikke emner (totalt 40 stp.), fire emner innen metode og vitenskapsteori (20 stp.) og en masteroppgave (60 stp.). Alle emnene er obligatoriske. Disse emnene skal sikre et godt faglig og metodisk grunnlag for arbeidet med masteroppgaven. I masteroppgaven velger du selv hvilke type utfordringer innenfor velferdssektoren du ønsker å fordype deg i. Studiet gjennomføres på 4 år, hvorav 2 år består av undervisning i fagspesifikke emner og 2 år til skriving av masteroppgaven. Studiet er samlingsbasert med tre samlinger à tre dager i Harstad per semester.
Alle emnene i masteren kan tas som enkeltemne, bortsett fra masteroppgaven.
Mellom samlingene legges det opp til nettbaserte læringsaktiviteter som faglig diskursjoner, seminarer, veiledning o.l.
Hva lærer du?
Kunnskaper: Kandidaten
- Har inngående kunnskaper om myndiggjørende prosesser og hvordan tilrettelegge for medvirkning og brukermakt.
- Har avanserte kunnskap om hvordan initiere, gjennomføre og evaluere endringsprosesser i samarbeid med personer i utsatte posisjoner, og spesialisert innsikt i det området masteroppgaven omhandler.
- Har avansert kunnskap om ulike perspektiver på velferdsendring, samt hvordan endringsaktiviteter innenfor velferdssektoren kan organiseres.
- Har avansert kunnskap om hvordan initiere, koordinere og arbeide i tverrprofesjonelle grupper/team.
- Har inngående kunnskap om vitenskapsteori og forskningsetikk, og metoder for forskning og fagutvikling med personer i utsatte posisjoner som medforskere, samt hvordan anvende dette kunnskapsgrunnlaget i masteroppgaven og innenfor eget fagfelt.
- Kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i personer i utsatte posisjoner sin egen kultur, historikk, tradisjoner, egenart og plassering i samfunnet.
Ferdigheter: Kandidaten
- Kan anvende relevante metoder for å sikre endringsprosesser basert på medvirkning, myndiggjøring og bevisstgjøring.
- Kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger som kan fremme endring innen velferdssektoren, og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning.
- Kan i samarbeid med de det gjelder planlegge, gjennomføre, tilrettelegge og evaluere utviklings- og endringsprosesser i organisasjoner og institusjoner innenfor velferdssektoren.
- Kan beherske relevante metoder for forskning og fagutvikling, herunder å gjennomføre et selvstendig avgrenset forsknings- eller utviklingsarbeid under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske retningslinjer.
- Kan strukturere og formulere endringsfaglige resonnementer, basert på selvstendig og kritisk kildevurdering/-behandling.
Generell kompetanse: Kandidaten
- Kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger som kan fremme endring innen velferdssektoren.
- Kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å initiere, lede, gjennomføre og evaluere endringsprosesser i eget felt i samarbeid med de det gjelder og offentlige, private og frivillige aktører.
- Kan formidle omfattende selvstendig arbeid og andre faglige problemstillinger/ analyser både skriftlig og muntlig.
- Kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner angående endringsarbeid i forhold til personer i utsatte posisjoner og innenfor velferdssektoren både med spesialister og til allmennheten.
- Kan bidra til nytenkning og endringsprosesser i offentlig, privat og frivillig sektor innenfor velferdssektoren.
Jobbmuligheter
Studiet kvalifiserer for stillinger med ansvar for faglig ledelse og utvikling innen velferdssektoren, undervisningsstillinger ved høgskoler og universitet og opptak til PhD.
Gradsnavn
Erfaringsbasert mastergrad i velferdsendringVidere studier
Master i velferdsendring kvalifiserer til videre studier på doktorgradsnivå (PhD).
Studieplan
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisning og eksamen
Undervisningen vil være basert på
- forelesninger
- seminar
- prosjektarbeid
- gruppearbeid
- presentasjoner individuelt og i grupper
Undervisning og eksamener vil hovedsakelig foregå på norsk, men noe av undervisningen vil kunne foregå på engelsk. Det vil dessuten inngå engelskspråklig litteratur på pensum.
Eksamen kan være både fysisk på campus og som hjemmeeksamen. Eksamensformene kan være muntlig eller skriftlig. Hvilken type eksamen det er i et emne, finner du i emnebeskrivelsen for det enkelte emne. Eventuelle arbeidskrav må være bestått for man kan gå opp til eksamen.
Emnene vurderes enten med bokstavkarakterer A-F, eller til bestått/ikke bestått.
Eksamen og vurdering er regulert i henhold til Forskrift for studier og eksamener ved Universitetet i Tromsø - Norges arktiske universitet.
Internasjonale erfaring er viktig, og et kortere eller lengre studieopphold i utlandet kan utvide din personlige og faglige horisont.
På masterprogrammet i velferdsendring kan kandidatene gjennomføre et utenlandsopphold i 3. semester. Ta kontakt med Institutt for vernepleie for mer informasjon.