Har du lyst til å jobbe med forskning og fagutvikling i helse- og omsorgssektoren? Da har du funnet riktig studium. Studiet er et deltidsstudium som gjennomføres over tre år. Det er opptak hvert tredje år, så ikke la denne sjansen gå fra deg.
Studiet retter seg mot ergoterapeuter, fysioterapeuter, radiografer, sykepleiere, vernepleiere og tannpleiere som ønsker å bli høyt kvalifisert til å initiere og drive kvalitets-, endrings- og utviklingsarbeid i helsesektoren. Etter endt utdanning er du kvalifisert for å jobbe med fagutvikling, prosjektledelse og -arbeid, forskning og undervisning og for PhD-studier.
Studiet har opptak hvert tredje år.
Dette studiet har krav om obligatorisk oppmøte ved studiestart. For søknad om fritak, les her.
Søkere som ønsker innpass for tidligere utdanning, må søke ordinært opptak til studiet. Søknad om innpass utformes og behandles etter at studenten er tildelt studieplass.
Kvalifiserte søkere rangeres i henhold til bestemmelser i forskrift om opptak til Universitetet i Tromsø, §15 og 16.
Poenggrenser ved tidligere opptak:
2022: 1,7
2019: 2,5
Beskrivelse av studiet
Mastergradsprogrammet er et samlingsbasert deltidsstudium som gjennomføres ved UiT, studiested Tromsø. Studiet gir 120 studiepoeng fordelt på tre år.
Emnene er samlingsbaserte og omfatter elementer av individuelt selvstudium, fysiske undervisningssamlinger på campus og digitale undervisningsaktiviteter.
Masterstudiet skal møte helsetjenestenes behov for høyt kvalifisert personell som kan initiere og drive kvalitets-, endrings- og utviklingsarbeid i helsesektoren. Fag og tjenester i endring fordrer fagutøvere med analytiske ferdigheter som evner å sikre kvalitet i helsetjenestene og som kan igangsette, gjennomføre, evaluere og analysere endringsprosesser. Studenten skal oppøve kompetanse på å kritisk analysere i egen fagtradisjon og fagutøvelse, forholde seg aktivt til fremtidens utfordringer, tenke nytt og drive forbedringsprosesser. Masterstudiet gir grunnleggende kompetanse i helsefaglig forskning, og gir mulighet til å gå videre med ph.d.-studier.
Helsepolitiske strømmingers betydning for praksis og forskning vektlegges. Studiet skal gi kompetanse i håndtering av komplekse prosesser der brukere inngår som sentrale samarbeidspartnere, og der omstilling, nytenkning og tverrfaglige- og sektorovergripende samhandling er sentralt. Studiet vektlegger teorier og metoder for å belyse utfordringer og finne løsninger i helse- og omsorgstjenesten. Gjennom studiet utvikler studenten kompetanse i fagutviklings- og endringsarbeid til bruk på ulike nivåer og virkefelt i helse- og omsorgstjenesten. Etter endt studie kan studentene gjennomføre avgrensede, etisk forsvarlige forskningsprosjekter, og kan inngå i forskningsgrupper
Hva lærer du?
Etter bestått studieprogram har kandidaten følgende læringsutbytte:
Kunnskaper:
Studenten
- kan analysere betingelser for helse og prosesser som fremmer mulighet for aktivitet og deltakelse for pasienter, brukere og pårørende
- har inngående kunnskap om kompleksitet i helse- og omsorgstjenesten og hvordan helsepolitiske endringer griper inn i praksis og forskning
- har inngående kunnskap om behandlende, rehabiliterende/habiliterende og helsefremmende prosesser og pasient/brukerforløp på samfunns-, gruppe- og individnivå
- kan analysere hvordan ulike vitenskaper, teorigrunnlag, metoder og forskning kan bidra til å løse faglige problemstillinger på makro og mikronivå
- kan anvende avansert kunnskap for å fremme pasientsikkerhet, kvalitetssikring og kontinuerlige forbedringsprosesser
- har kunnskap om vitenskapsmetode, forskningsetikk og forskningsmetoder
- har inngående kunnskap om hvordan problemløsnings- og innovasjonsprosesser kan skape verdi på både mikro og makronivå.
Ferdigheter:
Studenten
- sikrer, utvikler og engasjerer brukermedvirkning på alle nivå og med ulike brukergrupper
- initierer og driver tverrfaglige og sektorovergripende samarbeid
- kan gjennomføre etisk forsvarlig prosjekt- og prosessarbeid i helsesektoren i samarbeid med andre
- kan kritisk vurdere og anvende offentlige dokumenter, rapporter og forskning i fagutviklingsarbeid
- kan anvende grunnleggende forskningsmetoder på en etisk forsvarlig måte i tråd med vitenskapsteoretiske ståsted
- kan drive etisk forsvarlig fagutvikling, kvalitetssikring og prosjektarbeid med hensikt om å øke kvaliteten i helsetjenesten
- kan tilrettelegge for og drive problemløsnings- og innovasjonsprosesser.
Generell kompetanse:
Studenten
- fremmer helsefaglig utviklingsarbeid
- kan analysere betingelser for helse og hva som fremmer muligheter for aktivitet og deltakelse for pasienter, brukere og pårørende
- initierer og bidrar til nytenkning og nyskaping innen og på tvers av organisasjoner
- kan vurdere forskning kritisk, planlegge og gjennomføre etisk forsvarlig avgrenset forskningsprosjekt under veiledning.
Jobbmuligheter
Studiet kvalifiserer til:
- Faglig ledelse
- Fagutvikling og innovasjonsarbeid
- Prosjektledelse og prosjektarbeid
- Forskning og undervisning innenfor universitets- og høgskolesystemet
- Ph.d.-studier
Gradsnavn
Master i helsefaglig utviklingsarbeidStudieplan
Undervisnings- og eksamensspråk
Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes som undervisningsspråk. Språket i undervisningsmateriell og aktuell faglitteratur er på norsk, andre skandinaviske språk eller engelsk. Eksamensspråket er norsk. Se for øvrig forskrift om studier og eksamener ved UiT – Norges arktiske universitet §20.
Undervisning og eksamen
Arbeidsformene i studiet veksler mellom selvstudium, kollokviearbeid, forelesninger, seminar, prosjektarbeid, individuell og gruppe- veiledning, skriveprosesser og litteraturstudier. Studiet kombinerer nettbaserte og fysiske undervisningsformer. Det forventes at studentene tar medansvar både for egen og medstudenters faglige utvikling og læring. Studentene forbereder seg til samlingene gjennom innhenting av aktuelt kunnskapsstoff fra teori og praksis og ved bruk av pensum og nettbaserte ressurser.
Undervisningen bygger på relevant forskning, samt faglig utviklingsarbeid og erfaringskunnskap som er tilpasset nivå, omfang og egenart for studieprogrammet. Studentene føres inn i forsknings- og utviklingsarbeid gjennom samarbeid mellom forskningsgrupper og studieprogram. Studiet skal gi kunnskap om vitenskapelig teori og erfaring med bruk av vitenskapelig metode, og være egnet til å utvikle forståelse, refleksjon og modning
Alle emner inneholder arbeidskrav som studentene må bestå før de kan gå opp til eksamen. Arbeidskravene sikrer en formativ underveisvurdering av studentene og arbeidskravenes form veksler mellom tilstedeværelseskrav, skriftlige hjemmeoppgaver, seminarpresentasjoner og digitale oppgaver.
Alle emner avsluttes med eksamen som en summativ sluttevaluering. De ulike eksamensformene som benyttes er skriftlig hjemmeeksamen, skoleeksamen, muntlig gruppeeksamen og individuell muntlig eksamen. Eksamen og vurdering er regulert i henhold til forskrift om studier og eksamener ved Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet. Ved vurdering av muntlige og skriftlige eksamener benyttes enten vurderingsuttrykket bestått/ikke bestått eller karakterskala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått, med A som beste karakter.