UiT og FNs bærekraftsmål - læringspunkt fra frokostseminaret

Opptak, presentasjoner og hva vi kan ta med oss videre

Fottland, Håkon
Publisert: 19.11.18 00:00 Oppdatert: 21.11.18 09:28

UiTs nyreviderte strategi forteller at UiT skal bruke FNs bærekraftsmål som grunnlag for prioriteringer; temaet ble diskutert på FN-dagen:

Notatet viser til bakgrunnen for begrepet bærekraft og hvordan arbeidet nå gjøres forskjellig på grunnlag av ulike forståelser og ulike arenaer. Hovedpunkt er som følger:

  • FNs bærekraftsmål representerer en bred og flat forståelse av begrepet bærekraft. Det angis mange mål, tema og indikatorer uten prioritering. Tallfesting av tålegrenser for menneskelig påvirkning på natur er kraftig nedtonet
  • Bærekraftsarbeidet må tilpasses en konkret kontekst. Aktørene; regjeringen, universitetene, UiT, fagmiljø, forskere, studenter, osv. må definere mål og tema en vil arbeide med og hvordan
  • Det foreligger i dag ingen konkrete signal fra regjeringen om hvordan universitetene/UiT skal arbeide med bærekraftsmålene
  • Tiltak og interesse for bærekraftsmålene håndteres forskjellig på en vitenskapelig, næringslivs- og politisk arena
  • Det er flere dilemma knyttet til hvordan UiT balanserer sin rolle mellom eksterne politiske signal og finansiering på den ene siden, og interne normative standpunkt på den andre

Det er flere mulige trinn i arbeidet med bærekraftsmålene på UiT. På langt nær alt kan koordineres og aktiviseres sentralt. Det er likevel behov for en sentral kraft for å skape en retning og kultur i organisasjonen, f.eks. som følger:

  1. Skape en aktiv holdning til dilemmaene på hele UiT: hva forventes og aksepteres
  2. Skaffe oversikt over hva vi gjør – forskning og studier, og hva vi har lyst til å gjøre
  3. Ta aktivt vare på og støtte opp om bottom up-initiativ - like mye som top-downGreen office o.l. for studentdeltagelse, ansatt-initiativ, bærekraftspiloter, m.m.
  4. Lag en plan eller retning for UiT-innsats i forskning og utdanning
  5. Bruk bærekraftsmål 10 Mindre ulikhet som utgangspunkt og støtt opp om forsknings- og utdanningssamarbeid med universitet i utviklingsland

 Mer omfattende kommentarer er å finne i notatet.

Fottland, Håkon
Publisert: 19.11.18 00:00 Oppdatert: 21.11.18 09:28
Vi anbefaler