Ber om innspill og tilbakemelding

Arbeidsgruppa for fremtidig organisering av administrasjonen ønsker tilbakemelding fra UiT-ansatte på noen prinsipielle diskusjoner de har hatt i gruppa.
Solhaug, Randi Merete
Publisert: 05.12.17 00:00 Oppdatert: 05.12.17 14:57

Arbeidsgruppa fikk tidligere i høst i oppdrag av universitetsdirektøren å utforme et helhetlig forslag til fremtidig organisering av administrasjonen ved UiT. Det omfatter både:

  • avdelingsstruktur i fellesadministrasjonen
  • organisatorisk design for administrasjon på nivå 2 og 3.

Arbeidet er et ledd i det overordnede arbeidet med Adm2020.

Nå har arbeidsgruppa levert den første av sine to rapporter (Delrapport 1), og her ønsker de å løfte fram noen spørsmål/dilemma som de har diskutert, og som også de ansatte inviteres til å kommentere og gi tilbakemelding på. 

Du kan lese hele rapporten her.

Delrapport 2 kommer 10. januar 2018.

Bredere forståelse og kunnskap

Spørsmålene og dilemmaene arbeidsgruppa ønsker tilbakemelding og innspill til, er både knyttet til organisasjonsdesign, styring og ledelse i en stor og mangeartet organisasjon som UiT, samt organisering og kategorisering av administrative tjenester.

Ved å gjøre dette, ønsker arbeidsgruppa å tilegne seg en enda bredere forståelse og kunnskap for å kunne løse sitt oppdrag. 

Fem spørsmål

I delrapportens kapittel to og diskusjonen om mandatforståelse og design over de funksjoner arbeidsgruppa mener skal tilligge nivå 2 og 3, stiller arbeidsgruppen følgende spørsmål:

- Hvor stor grad av frihet skal det tilligge nivå 2 og 3 å organisere disse støttefunksjonene / oppgavene?

I kapittel 3 i delrapporten gjennomgås arbeidsgruppens fortolkning av situasjonen oppdraget baseres på, og arbeidsgruppen stiller følgende spørsmål:

- Er det andre faktorer som arbeidsgruppen burde ta med i sitt bakgrunnsbilde for oppdraget?

I kapittel 5.1 diskuteres dilemmaer knyttet til effektivisering, digitalisering og standardisering og nære brukerbehov, og arbeidsgruppen stiller spørsmålet:

- Hvordan kan gruppa avveie føringene i de tre overordnede faktorene knyttet til effektivisering, digitalisering og spesialisering opp mot driverne knyttet til høyt brukerbehov og kvalitetskrav?

I kapittel 5.2 diskuteres organisering av administrative oppgaver, og arbeidsgruppen skiller mellom tre tjenesteområder; stabsfunksjoner, tjenesteyting og forvaltning. I den forbindelse ønsker gruppen innspill på følgende:

- Arbeidsgruppa ønsker innspill / nyanseringer på skillet mellom de tre tjenesteområdene stabstjenester, tjenesteyting og forvaltningsoppgaver.

I kapittel 5.3 beskrives arbeidsgruppens forståelse av styring og ledelse, og ulike lederstrukturer drøftes. I den anledning stiller arbeidsgruppen spørsmålet:

- Kan administrasjonen organisere seg etter flere uformelle lederstrukturer?

 

Dersom du har tilbakemeldinger og innspill må du logge deg på UiTs INTRANET, og gå inn på området "Nye UiT"/Ber om innspill og tilbakemelding.

Arbeidsgruppa har sitt neste møte 19. desember og vil da gjennomgå alle innspill som er kommet. Frist for å gi innspill settes derfor til fredag 15. desember.

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 05.12.17 00:00 Oppdatert: 05.12.17 14:57
Vi anbefaler