Får skryt for forskning, utdanning og samfunnsbidrag

Det humanistiske fagområdet ved UiT får skryt av sin forskning, utdanning og sitt samfunnsbidrag i en fersk internasjonal evaluering i regi av Forskningsrådet.
Brøndbo, Stig
Publisert: 23.06.17 14:00 Oppdatert: 23.06.17 15:01

– Evalueringen blir et godt verktøy til blant annet kvalitetssikring, erfaringsutveksling, og den vil være med på å skape læring, bevisstgjøring og stolthet blant både forskere og ledelse, sier dekan Sonni Olsen. Foto: Stig Brøndbo
– Vi er fornøyd med resultatet av evalueringen. Den anerkjenner våre sterke forskningsmiljøer og vår arktiske profil, samtidig som den gir gode og konstruktive tilbakemeldinger på hva vi kan forbedre, sier Sonni Olsen, dekan ved Fakultetet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning.

Kritisk gjennomgang
Evalueringen av humanistisk forskning i Norge ble satt i gang i 2015, og for første gang på over 30 år ble hele den humanistiske bredden vurdert. Fordelt på åtte fagpanel har 54 internasjonale fageksperter sett på forskning, utdanning og humanioras samfunnsbidrag generelt. I tillegg har de gjort vurderinger av hvert enkelt universitet i Norge, helt ned på forskningsgruppenivå.

Manglende internasjonalt fokus
Ett av hovedtrekkene i tilbakemeldingen fra fagekspertene, er at de norske, humanistiske forskningen bør ha et mer internasjonalt fokus både når det gjelder samarbeid og spredning av resultater.
– Humanistisk forskning i Norge holder høy kvalitet og er naturlig nok ofte knyttet til norske tema og kontekster. Samtidig mener vi at det er rom for å kunne stille spørsmål om hvordan tema og problemstillinger kan relateres til internasjonale fenomen som er sammenlignbare, sier Shearer West, som har ledet arbeidet med evalueringen.

Enig
I rapporten får mange av forskningsgruppene ved UiT skryt for sitt internasjonale fokus og samarbeid og for å tenke tverrfaglig.
– Samtidig er tilbakemeldingen tydelig på at også vi har et forbedringspotensial her, spesielt når det gjelder rekruttering, internasjonalt samarbeid og internasjonal publisering, sier dekan Sonni Olsen. Fredag deltok hun i en paneldiskusjon under lanseringen av evalueringsrapporten hos Forskningsrådet i Oslo, og Olsen sa at hun var svært fornøyd med tilbakemeldingen fra de internasjonale faggruppene.

Stolt
– Vårt bidrag til evalueringen har vært en lærerik og arbeidskrevende prosess, sier Olsen. Rett over sommeren starter arbeidet med å analysere innholdet i evalueringen for å kunne gjøre både praktiske og strategiske justeringer helt ned på forskningsgruppenivå.
– Vi kommer til å arrangere seminarer og jobbe med rapportens konkrete anbefalinger. Vi ser at forskningsgruppene har noe å lære av hverandre, at de har ulike styrker og svakheter. Evalueringen blir derfor et godt verktøy til blant annet kvalitetssikring, erfaringsutveksling, og den vil være med på å skape læring, bevisstgjøring og stolthet blant både forskere og ledelse, sier Olsen.

 

 

Her finner du evalueringene og rapportene fordelt på fagområder

 

Her finner du Forskningsrådets konklusjon: Norsk humaniora er i god form, men trenger bedre styring.

 

Her er rapportens generelle anbefaling til alle universitetene i Norge:

  • Det er behov for at både den norske Regjeringen og hver enkelt institusjon utvikler tydeligere strategier og sterkere prioriteringer for humanistisk forskning, som tar hensyn til styrker og svakheter i forskningssystemet og de tilgjengelige ressurser
  • Hvis høgskolene skal produsere forskning av høy kvalitet er det behov for å rekruttere flere ansatte med doktorgrad og tilby tilstrekkelig tid til forskning. Uten tilstrekkelig forskningstid vil høgskolenes ansatte aldri nå høy forskningskvalitet.
  • Det er for mange forskere i Norge med svært få eller ingen publiseringspoeng. Når begrensede ressurser skal fordeles er det viktig å sørge for at svake prestasjoner ikke belønnes.
  • Norske forskere innen humaniora bør ta sikte på å publisere mer i internasjonalt ledende tidsskrifter og på internasjonalt ledende forlag.
  • Nesten alle de evaluerte institusjonene kan forbedre sine internasjonale strategier, for eksempel ved tiltak som å invitere internasjonale gjesteforskere, publisere i internasjonalt ledende tidsskrift, gi støtte til mobilitet for vitenskapelig ansatte og stimulere til flere søknader om EU-midler.
  • Både institusjonene og Forskningsrådet bør ta lærdom av vellykkede forskergrupper, og bidra til deling av god praksis. Forskergrupper bør gi mer forutsigbare muligheter for forskere tidlig i karrieren til å arbeide sammen med etablerte forskere.
  • Institusjonene bør ha mer oppmerksomhet på bemanningsplaner og generasjonsmessig fordeling i forskerpersonalet.
  • Regjeringen og institusjonene bør arbeide for å reversere den bekymringsfulle nedgangen i andel kvinner blant postdoktorstipendiater i humaniora, og styrke karrieremuligheter for kvinner for å bedre kjønnsbalansen blant professorer.
  • Hvis institusjonene ønsker å styrke forskning i moderne språk og litteratur (fremmedspråk), vil det være nødvendig å se nærmere på strukturen i utdanningsprogrammene.
Brøndbo, Stig
Publisert: 23.06.17 14:00 Oppdatert: 23.06.17 15:01
Vi anbefaler