Forskningsseminaret i pedagogisk filosofi
Forskningsseminaret i pedagogisk filosofi holdes om lag en gang i måneden, torsdager 14.15-15.45
Program høsten 2022
25. august: Joakim Berg Larsen: Hvilke danningsideer kommer til uttrykk i LK20?
22. september: Utvidet seminar: NB: Oppstart 12.15
- Pål Anders Opdal: Metaphors we teach by
- Ilmi Willbergh, UiA: Tittel kommer
20. oktober: Morten Bartnæs: Tankekartets estetikk
17. november: Alejandro Alvelais: Tittel kommer
15. desember: Hilde Brox: Tittel kommer
Program våren 2022
20. januar: Susanne Sakariassen: Om å begripe 'estetiske læreprosesser': Et omstridt/ullent begrep
17. februar: Turid Moldenæs, professor ISV: Om litteraturreviewen i forskningsartikler i samfunnsvitenskapelig tradisjon
24. mars: Leseseminar: Hva er pedagogikk?
31. mars: Jesus-David Jerez-Gomez, professor i Spansk og humaniora ved California State University, San Bernardino: The Philosophy of Don Quijote: What, and how, is Don Quijote Teaching
21. april: Jens Breivik: tba
19. mai: Tone Skinningsrud, professor emerita, ILP: Hva er pedagogikk?
16. juni: Forskningsgruppemøte
Program høsten 2021
26. august: Alejandro Alvelais: Active Learning in Higher Education: an attempt at a critical evaluation
16. september: Pål Anders Opdal: On pedagogy
14. oktober: Robert Isaksen: Om kritisk realisme og læring
18. november: Anna Maria Stenseth: Utdanningspolitikk og det rurale Norge
9. desember: Morten Bartnæs: Emner/evner: Fra første skoledag til evighetens perspektiv: Narrativer om utvikling i læreplantekster fra 1925 til 2020
Program våren 2021
14. januar: Morten Bartnæs: Sammenheng og selvreferensialitet i norske læreplantekster fra 1939 til 2019
11. februar: Jens Breivik: Hva snakker vi om når vi snakker om digitalisering? Skisse til søknad om stipendiatstilling
11. mars: Anne Lise Bakke og Veronica Bergan: På hvilken måte har kohort-organiseringen i en barnehage i Norge påvirket barns vennskap under covid-19-pandemien?
8. april: Hilde Brox: Skaperglede i engelskfaget
6. mai: Tatiana Wara: Majoritetsinkluderende perspektiver som tilnærming til normkritisk pedagogikk - Analyse av russiske kvinnelige migranters fortellinger om deres 8. mars feiringer i Norge
10. juni: Joakim Berg Larsen: Steps Towards a Revised Concept of Bildung
Program høsten 2020
27. august: Joakim Berg Larsen: Gernot Böhme's Aesthetic Capitalism and Bildung
24. september: Robert Isaksen: Some personal reflections on white working-class epistemology, and what this may mean for higher education
15. oktober: Marc Fabian Buck (Gjesteforsker fra Universität Hamburg): Phenomenological perspectives on media education [with an emphasis on embodied and social aspects]
12. november: Pål Anders Opdal: Some Notes on Learning
10. desember: Joakim Berg Larsen, Susanne Sakariassen, Mariann Solberg: Studenters engasjement i gjensidig medstudentundervisning
Program våren 2020
22. januar: Pål Anders Opdal: To Do or To Listen? Student Active Forms of Learning vs. the Lecture
18. mars: Avlyst grunnet Korona
22. april: Avlyst grunnet Korona
20. mai: Morten Bartnæs: Toerforbindelser i «Overordnet del» av Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020
10. juni: Avlyst
Program høsten 2019
14. august: Joakim Berg Larsen: Danning gjennom veiledning
4. september: Morten Bartnæs og Mariann Solberg: To papers til konferansen «Reclaiming Study Practices» i Leuven 18.-20. September
30. oktober: Torill Strand: Om Peirce som pedagogisk filosof
18. desember: Andrew Kristiansen: Pedagogikk og emosjoner
Program våren 2019
23. januar: Morten Bartnæs: Dannelse i norsklæreplanene
13. februar: Nils Christian Tveiterås: Skolen og elevenes digitale hverdagsliv; Mobilhotell og digital kompetanse
13. mars: Kjersti Fjørtoft: Citizenship Education and Multiculturalism in Democratic Liberal Societies
10. april: Tim Dassler: Rollespill og kritisk tenkning: Hvordan bruke rollespill for å engasjere elever i en filosofisk samtale
12. juni: Anne Lise Bakke: Livssynsmangfold og inkludering i barnehagen- for hvem?
Program høsten 2018
5. september: Jens Breivik: Toulmin’s argument model used to analyze critical thinking in online discussions – construct validity
3. oktober: Pål Anders Opdal: Adjusting a Mechanism to respond: Wittgenstein on Education
5. desember: Eli Vibeke Eriksen: Sosial mobilitet gjennom høyere utdanning
Program våren 2018
31. januar: Gjester: Torjer Olsen, Kjersti Fjørtoft, Hilde Sollid: Indigenous Citizenship and Education (ICE)
14. mars: Kjernegruppen samles for internseminar
4. april: Bent-Cato Hustad: Strategic School Development - knowledge form within or knowledge from outside
2. mai: Hilde Brox: Om lærerstudenters forståelse av teknologi
Program høsten 2017
16. august: Morten Bartnæs: Om populisme
6. september: Mariann Solberg: Quality in Master- and Ph.d.-supervision: Academic Bildung trough Supervision?
4. oktober: Andrew Kristiansen: The teacher-learner relationship in heterogeneous settings. A counter-hegemonic approach.
1. november: Pål Anders Opdal: On Formative Assessment: A Critical Analysis
6. desember: Jens Breivik: Frameworks to assess critical thinking and argumentation in online discussions – a discussion about validity / Inngår i Workshop med forskere fra Universitetet i Bergen
Program våren 2017
18. januar: Pål Anders Opdal: Om generell kompetanse i norsk høyere utdanning
1. mars: Morten Bartnæs: Nietzsches "Om våre dannelsesinstitusjoners fremtid"
5. april: Astrid Strandbu: Danning som sentralt teoretisk begrep i lærerutdanningen trinn 8-13?
3. mai: Kristin Emilie W. Bjørndal: Om verdsetting av nyutdannede masterlæreres kompetanse
Kjøreregler for seminaret:
- Det er anledning til å legge frem tekster i ulike sjangre og former, og med ulik grad av ferdigstilling. Pass på at omfanget er overkommelig for leseren.
- Teksten skal foreligge mandag i samme uke (seminarene holdes torsdager 14.15-15.45).
- Den som legger frem kan «bestille» bestemte typer av respons, og etter at alle har kommentert en runde avgjør han / hun om tiden skal brukes til mer respons eller diskusjon. Den som legger frem kan også be om forberedt opposisjon fra enkeltdeltakere på forhånd, og sier i så fall fra til gruppa om dette når teksten deles ut.
- Den som kommenterer må gjerne formidle det som oppfattes som tekstens styrke før svakheter påpekes. Fokusér responsen (konsentrer deg om noen få poenger) og pass på tidsbruken.
Stipendiater har "forkjørsrett" til å holde fremlegg i seminaret.